مصر علیه “اورشلیم و آمریکا” به شورای امنیت شکایت کرد و خواهان لغو تصمیم پرزیدنت ترامپ گردید

دولت مصر ابتکار عمل را در مورد مخالفت با تائید پایتخی اورشلیم توسط رئیس جمهوری ایالات متحده، از ترکیه ربود و پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت ارائه کرد که در آن از سازمان ملل خواسته شده است این تصمیم پرزیدنت ترامپ را غیرقانونی اعلام کند و آن را باطل سازد.

در همایش کنفرانس کشورهای اسلامی که هفته پیش در استانبول برگزار شد، قطعنامه ای تصویب گردید که به موجب آن، اگر ایالات متحده راسا تصمیم خود را باطل نسازد، ۵۷ کشور اسلامی به سازمان ملل روی آورده و تقاضای دخال خواهند کرد.

انتظار می رفت که “افتخار” روی آوردن به شورای امنیت، به رجب طیب اردوغان داده شود که میزبان همایش اسلامی بود و شدیدترین نطق را علیه اسرائیل به عمل آورد. ولی مصر پیش دستی کرد. با این همه اردوغان نیز اعلام داشت که او هم در این مورد ممکن است به مجمع عمومی سازمان ملل روی آورد.

شورای امنیت وصول شکایت نامه مصر را تائید کرد و اعلام داشت که آن را مورد بررسی قرار داده است.

بیست سال پیش کنگره ایالات متحده لایحه ای تصویب کرده و در آن اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته بود. ولی در طول تمام این مدت، همه روسای جمهوری پیشین آمریکا از اجرای این تصمیم روی گردانیدند و هر شش ماه یکبار انتقال سفارتخانه از تل آویو به اورشلیم را به تعویق انداختند.

پرزیدنت ترامپ در جریان مبارزات تبلیغاتی قول داده بود که اگر رئیس جمهوری شود، یکی از نخستین اقدامات او به رسمیت شناختن پایتختی اورشلیم و انتقال سفارتخانه خواهد بود – و اکنون او به تعهد خود عمل کرده است.

در پیش نویس قطعنامه مصر که روز گذشته (شنبه) توسط نماینده آن کشور در سازمان ملل بین نمایندگان پانزده کشور عضو شورای امنیت توزیع شد، تاکید گردیده که ایالات باید این تصمیم “غیرقانونی” خود را باطل سازد.

مصر نخستین کشور عربی بود که اسرائیل را به رسمیت شناخت و با این کشور پیمان صلح امضا کرد. چند سال پس از آن، اردن بود که با اسرائیل پیمان آشتی بست.

احتمال می رود که شکایت مصر فردا (دوشنبه) در جلسه ویژه شورای امنیت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

آگاهان می گویند که اگر این طرح به رای گیری گذاشته شود، ایالات متحده آن را وتو خواهد کرد.

هیچ یک از پانزده کشور عضو شورای امنیت با تصمیم پرزیدنت ترامپ موافقت نکرده است.

ولی در عین حال ممکن است شورای امنیت از رای گیری صرفنظر کند و فقط اظهاریه ای در این مورد انتشار یابد.

در سال های اخیر دولت ایالات متحده بارها شورای امنیت را به نقض بی طرفی متهم ساخته است. این انتقادها از هنگام ریاست جمهوری پرزیدنت ترامپ شدیدتر شده است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل، خانم نیکی هیلی از تصمیم پرزیدنت ترامپ قاطعانه دفاع کرد و آن را “درست و عادلانه” خواند.

خانم هیلی حتی هشدار داد که اگر شورای امنیت “دوباره به اقدام ظالمانه ای علیه اسرائیل دست بزند، ایالات متحده ساکت نخواهد نشست”.

مصر در طرح خود از جمله خواستار شده است که “موقعیت اورشلیم، در مذاکرات صلح اسرائیلی – فلسطینی تعیین شود.

ایالات متحده نیز در سخنان رهبران آن، همین نکته را مورد تاکید قرار داده و گفته است که به رسمیت شناختن پایتختی اورشلیم و تصمیم به انتقال سفارت، تعیین موضع نهایی آمریکا درباره آینده سیاسی اورشلیم نیست و تصمیم گیری در این باره باید در مذاکرات صلح اسرائیلی – فلسطینی صورت گیرد.

مصر در طرح خود، ضمن ابراز تاسف نسبت به سیاست پرزیدنت ترامپ، از کشورهای دیگر جهان خواستار شده که از پیروی از اقدام ایالات متحده و انتقال سفارتخانه های خود به اورشلیم، خودداری ورزند.

محافل فلسطینی اعلام داشته اند که اگر ایالات متحده قطعنامه احتمالی را وتو کند، آن ها به مجمع عمومی سازمان ملل روی خواهند آورد. فلسطینی ها در این مجمع از یک اکثریت عددی نسبتا اتوماتیک برخوردار هستند که ۵۷ کشور عربی و اسلامی، و همچنین ده ها کشور موسوم به “غیرمتعهد” را شامل می شود.

در عین حال، رجب طیب اردوغان به خبرنگاران گفت که دولت ترکیه به تلاش خود برای باطل کردن تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده ادامه خواهد داد. اردوغان نیز گفت که اگر آمریکا قطعنامه شورای امنیت را وتو کند، گام بعدی روی آوردن به مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود.

روز گذشته (شنبه) نیز تظاهرات علیه تصمیم پرزیدنت ترامپ، در چند کشور ادامه داشت و در اسرائیل حدود ده هزار نفر از شهروندان عرب دوباره به خیابان آمدند و همبستگی خود را با فلسطینی ها و علیه تصمیم پرزیدنت ترامپ بیان داشتند.

در دو روز گذشته، در کرانه باختری و نوار غزه نیز تظاهراتی رخ داد که با خشونت و درگیری با ماموران انتظامی اسرائیل توام بود. در این تظاهرات، یک مامور گارد مرزی اسرائیل به طور متوسط زخمی شد و سه فلسطینی کشته شدند. یکی از قربانیان تظاهرات فردی بود که روی ویلچر نشسته بود و کشته شدن وی با ابراز خشم شدید فلسطینیان روبرو شد.

 

یک دیدگاه

  1. اردن هاشمی بدلیل هشم به صورت معمول در یهودیت نام آدونای فقط در عبادت مورد استفاده قرار میگیرد. در مکالمه برای اشاره به خدا از لغت هاشم ( השם به معنی ها (آن) شم (نام) ) استفاده میکنند. این لغت برای اولین بار در لاویان ۲۴:۱۱ استفاده شده است. بعضی از یهودیان برای اینکه نام خداوند را به صورت معمول بر زبان نیاورند بعضی از حروف آن را با حروف دیگر جایگزین میکنند مثلاً ه را با ک جایگزین کرده و به جای الوهیم ُ الوکیم و یه با جای شدای شکای میگویند. هاشم معمولاً به صورت غیررسمی تری از آدونای مورد استفاده قرار میگیرد. قبیله محمد در اسلام نیز بنی هاشم نام دارد

    مصر بدلیل شباهت داشتن حروف الفباء تصویری فراعنه مصر باستان و حروف الفباء صوت دار عبرانیان به تفاهم رسیده اند و قدمی حداقل بر داشته شده است

    فلسطین و ایران آیا قدمی را بازشناسی خواهند کرد و یا دوباره خواهند شناخت

    اسرائیل تاریخ بازشناسی است:

    بازشناسی
    لغت‌نامه دهخدا
    بازشناسی . [ ش ِ ] (حامص مرکب ) یکی از پنج مرحله ای که حافظه ٔ آدمی درباره ٔ یادآوری چیزی انجام میدهد و آن عبارت است از تشخیص این نکته که «امر به خاطره آمده » تعلق به گذشته دارد و نه ادراک فعلی است و نه خیال واهی . این بازشناسی به سه وجه صورت میگیرد: عملی ، حسی ، عقلی . بازشناسی عملی عبارتست از آگاهی شخص به مصرف اشیاء، بازشناسی حسی در صورتی است که شخص در برابر امری حس کند که سابقاً هم ادراکش کرده است و بازشناسی عقلی هنگامی است که نفسانیات مختلفی که محیط بر تذکارند، به اندازه ٔ کافی صراحت پیدا کنند و در نتیجه ٔ آن صراحت ، شخص حالت فعلی ذهن خود را قطعاً منسوب به گذشته بداندو آن را با ادراکات فعلی و خیالات واهی فرق بگذارد. (از کتاب علم النفس یا روانشناسی دکتر سیاسی ص ۱۳۶)

    فناوری بازشناسی گفتار رایانه‌ای است که توانایی دریافت صدا را دارد

Comments are closed.