معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، پس از دیدار از مصر و اردن امشب به اسرائیل می آید

مایک پنس معاون پرزیدنت ترامپ در پایان دومین روز از دیدار سیاسی مهم خود از سه کشور خاورمیانه شامگاه امروز به اورشلیم می آید. نخست وزیر اسرائیل و مقام ریاست جمهوری کشور و همچنین بلندپایگان دیگر سیاسی در انتظار انجام گفتگوهای مهمی با مایک پنس هستند که یک دوست واقعی اسرائیل محسوب می شود.

در حالی که معاون رئیس جمهوری ایالات متحده تنها یک روز در مصر ماند و دیدار او از اردن نیز به چند ساعت محدود می شود، قرار است که او دو روز کامل در اسرائیل بماند و روز سه شنبه این کشور را ترک گوید.

مایک پنس روز دوشنبه (پس فردا) در کنست (پارلمان اسرائیل) سخنرانی خواهد کرد که انتظار می رود طی آن خطوط کلی سیاست دولت پرزیدنت ترامپ را در مورد نزاع فلسطینی ها با اسرائیل و مسائل دیگر، اعلام کند.

فراکسیون احزاب عربی در پارلمان اسرائیل که سیرده عضو دارد، نسبت به امکان سخنرانی معاون رئیس جمهوری ایالات متحده در کنست به شدت اعتراض کرده و قصد دارد آن را تحریم کند. ولی محافل آگاه ابراز نگرانی می کنند که این نمایندگان قصد به راه انداختن آشوب داشته باشند تا سخنرانی مایک پنس را با اختلالات شدید روبرو سازند.

یکی از مهمترین موضوع هایی که پنس با سران اردن و مصر در میان گذاشته، مساله آینده سیاسی اورشلیم است. به گزارش خبرگزاری ها، با آن که پرزیدنت ترامپ به صراحت گفته است که اورشلیم را به عنوان پایتخت جاودان اسرائیل به رسمیت می شناسد، ولی در عین حال بر این باور است که تعیین مرزهای آینده این شهر و مساله تعیین پایتخت برای کشور فلسطینی و اصولا برپایی چنین کشوری، مسائلی است که خود اسرائیل و فلسطینیان باید درباره آن تصمیم بگیرند.

پرزیدنت ترامپ اعلام کرده که هر توافقی که در مذاکرات مستقیم بین اسرائیل و فلسطینی ها به دست آید، مورد پشتیبانی او نیز قرار خواهد گرفت، و از جمله برپایی کشور مستقل فلسطینی در کنا اسرائیل، امری است که ایالات متحده در مورد آن موضع گیری نمی کند.

در برخی گزارش های آمریکایی گفته شده بود که مایک پنس به عنوان یک مسیحی باورمند و عضو کلیسای انجیلی، عامل اصلی تصمیم گیری پرزیدنت ترامپ در مورد اورشلیم بود. کلیسای انجیلی بزرگترین طرفدار اسرائیل و یهودیت در میان فرقه های مختلف مسیحی می باشد.

هنگامی که مایک پنس در عمان پایتخت اردن رهسپار دیدار با ملک عبدالله دوم بود، حدود بیست نفر در مسیر او گرد آمده و شعار می دادند : نه شرقی، نه غربی، القدس کاملا عربی. مفهوم این شعار آن است که آنان سراسر شهر اورشلیم را متعلق به اعراب می دانند و برای آن شرق و غرب این شهر مطرح نیست.

به علت اظهارات پرزیدنت ترامپ، محمود عباس در مقام رئیس حکومت خودگردان فلسطینی از دیدار با معاون رئیس جمهوری ایالات متحده خودداری ورزیده است.

صائب عریقات مسوول مذاکرات صلح فلسطینیان با اسرائیل امروز (یک شنبه) ادعا کرد به سندی دست یافته که ظاهرا طرح صلح محرمانه دولت پرزیدنت ترامپ است و هیچ یگ از مطالب آن پاسخگوی خواست ها و انتظارات فلسطینی های نمی تواند باشد. در این طرح از جمله گفته شده که پایتخت فلسطینی در شرق اورشلیم نخواهد بود، بلکه در شهرکی که در حال حاضر خارج از محدوده پایتخت اسرائیل قرار دارد.