منشه امیر، سخنان وزیر دفاع اسرائیل در مورد “برجام” را نباید تغییر سیاست دولت اسرائیل تلقی کرد. احتمال حمله نظامی منتفی نیست

سخنان وزیر دفاع اسرائیل در رابطه با توافق اتمی احتمالی ایالات متحده با حکومت اسلامی ایران، و همچنین این احتمال که اگر آمریکا با ایران به توافق دیپلماتیک برسد، از آن استقبال خواهد شد، در رسانه های همگانی خارج از اسرائیل و به ویژه شبکه های تلویزیونی فارسی زبان بازتاب گسترده ای داشت.

برخی از رسانه ها آن را “انقلابی” و نشان تغییر سیاست اسرائیل در برابر برجام تلقی کردند.

آقای منشه امیر در پاسخ به پرسشی در همین زمینه، در مصاحبه با شبکه ایران اینترنشنال گفت: اظهارات بنی گانتس به هیچ وجه نمی تواند نشان تغییر سیاست دولت اسرائیل باشد. وزیر دفاع اسرائیل از برجام با عنوان رسمی آن نام نبرد و مهمترین نکته ای که گفت آن بود که “اگر بتوان مار را به جعبه سیاه باز گرداند، موجب خشنودی خواهد بود”.

آقای امیر گفت که این سخنان نمی تواند نشان تغییر رویکرد دولت اسرائیل باشد، زیرا این دولت از احزاب گوناگون و دارای سیاست های متفاوت تشکیل شده و آن چه آقای گانتس گفته، در واقع دیدگاه خود او حزبش بوده است و سیاست رسمی دولت محسوب نمی شود.

در ده سال اخیر با آن که بنیامین نتانیاهو در نقش نخست وزیر و گروه زیادی از سیاستمداران و تحلیلگران امنیتی و سیاسی، برجام را که در دوران پرزیدنت اوباما به دست آمد، “خطرناک” خواندند، ولی در همان حال، کارشناسانی نیز بودند که رسیدن به آن را بهتر از عدمش تلقی می کردند.

بنی گانتس رهبر یک حزب میانه رو محسوب می شود و دیدگاه های معتدل دارد و درباره موضوع های اساسی، اختلاف نظرهایی بین او و نفتالی بنت نخست وزیر و رهبر حزب “یمینا” (به سوی راست) وجود دارد.

آقای امیر گفت که با وجود این واقعیت، نوعی نرمش در رویکرد آقای بنت نیز احساس می شود. زیرا او در دیدار با پرزیدنت بایدن، مخالفتی با بازگشت ایالات متحده به برجام بیان نکرد، ولی در همان حال از سخنان پرزیدنت بایدن خشنود شد که گفت: «اگر راهکار دیپلماتیک به نتیجه نرسد، ایالات متحده گزینه های دیگر را بررسی خواهد کرد.

منشه امیر در گفتگو با آقای ناصر اعتمادی از رادیو فرانسه، در پاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل بالاخره هشدار خنود را در مورد حمله به تاسیسات اتمی رژیم ایران عملی خواهد ساخت، گفت: این راهکار با دو مشکل روبرو می باشد. یکی آن که حتی اگر اسرائیل تاسیسات هسته ای رژیم ایران را نابود سازد و یا از کار بیاندازد، قادر به نابود کردن دانش و تجربه دست اندرکاران رژیم در امور اتمی و ساخت بمب نخواهد بود و نتیجه، کوتاه مدت خواهد بود و رژیم خواهد توانست بعدا به فعالیت اتمی باز گردد.

آقای منشه امیر گفت که مشکل دوم آن است که اسرائیل بدون برخورداری از حمایت فعال ایالات متحده، به صلاحش نیست که یک تنه وارد معرکه گردد. او گفت که اسرائیل به حمایت سیاسی و بین المللی کشورهای دیگر نیز نیاز دارد.

در عین حال، منشه امیر گفت که اگر وضعی پیش آید که دنیا بی اعتنا بماند و رژیم ایران در حال ساخت بمب هسته ای باشد، اسرائیل بی اعتنا به بهایی که باید بپردازد، از موجودیت کشور و ملت خود دفاع خواهد کرد.

منشه امیر یادآور شد که دو دهه پیش، اکبر هاشمی رفسنجانی در مقام امام جمعه موقت تهران، گفته بود که یک “بمب اسلامی” قادر است اسرائیل را نابود کند. بنابراین، اسرائیل نمی تواند در برابر چنین خطر جدی، ساکت بنشیند.

مصاحبه دیداری آقای ناصر اعتمادی با آقای منشه امیر، در دسترس کاربران قرار دارد: