منشه امیر در واکنش به تهدیدهای اسرائیل: حمله یک جانبه اسرائیل به اتم ایران، در دراز مدت کارساز نیست

آقای منشه امیر در یک مباحثه تلویزیونی ارزیابی کرد که اسرائیل در حمله به تاسیسات اتمی رژیم ایران شتاب نخواهد کرد و گفت که شیوه های بسیارِ دیگری نیز برای فلج کردن برنامه های اتمی ایران وجود دارد.

این ارزیابی در حالی عنوان گردید که نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل، ساعاتی پیش از آن، در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که صبر اسرائیل تمام شدن است و رژیم ایران از همه خط قرمزها در مورد برنامه های اتمی خود فراتر رفته و دنیا باید بداند که لفاظی کافیست و هنگام عمل است.

در عین حال، آقای منشه امیر که در مباحثه هفتگی با آقای شهرام همایون در تلویزیون کانال یک سخن می گفت ارزیابی کرد که حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی رژیم ایران، در دراز مدت به تعطیل برنامه های هسته ای نخواهد انجامید و اسرائیل بدون برخورداری از پشتیبانی ایالات متحده و تائید جهانی، بعید است به چنین اقدامی دست بزند.

آقای امیر در توضیح ارزیابی خود گفت که هر اندازه که حمله نظامی موجب تخریب تاسیسات فنی شود، در مدتی بین شش ماه تا دو سال قابل بازسازی خواهد بود و آ« چه با حمله نظامی نمی توان نابود کرد، دانش اتمی و تجربیاتی است که دست اندرکاران امور اتمی ایران آموخته و اندوخته اند.

در پاسخ به این پرسش آقای همایون که چرا اسرائیل با یک حمله کوره اتمی اوسیراک در عراق را نابود کرد، ولی در نابودی تاسیسات اتمی ایران این دست و آن دست می کند، آقای امیر توضیح داده گفت: اولا، باید کوره اتمی سوریه را که در استان دیرالزور در شمال شرق سوریه به مراحل تکمیلی نزدیک می شد، باید به کوره عراقی افزود. ولی تاسیسات اتمی رژیم ایران، کاملا یک امر متفاوت است زیرا از تاسیسات در چندین نقطه ایران پراکنده است و همه آنها را نمی توان نابود کرد.

در این مباحثه هفتگی، مساله تامین مالی رسانه های همگانی فارسی زبان نیز پیش آمد و آقای امیر توضیح داد که رادیو اسرائیل بودجه خود را نه از صندوق دولت، بلکه از مالیات همگانی داشتن دستگاه رادیو و تلویزیون در خانه ها و همچنین آگهی های بازرگانی تامین می کرد و دولتی نبود.

نسخه کامل این گفت و شنود، در اختیار کاربران قرار دارد: