منشه امیر: «همایش وزیران خارجه چهار کشور عربی و اسرائیل یک رویداد بی سابقه و تاریخی است»

در یک رویداد بی سابقه و تاریخی، وزیران خارجه چهار کشور عربی در کنار همتایان اسرائیلی و آمریکایی خود، در یک کنفرانس رسانه ای منحصر بفرد که در شهرکی در جنوب اسرائیل برگزار شد، در برابر دوربین های تلویزیونی قرار گرفتند و بر لزوم صلح و آشتی با اسرائیل و همچنین رسیدن به توافق صلح با فلسطینی ها سخن گفتند.

در این همایش، وزیر خارجه امارات عربی متحده گفت:کشورش می بایست حداقل دوازده سال پیش با اسرائیل صلح می کرد و روابط دوستانه برقرار می ساخت.

وزیر خارجه مراکش یادآوری کرد که در طول ده ها قرن گذشته، یهودیان در مراکش در همزیستی با همسایگان محلی خود به سر می برده اند و مراکش همیشه خواهان روابط دوستی با اسرائیل بوده است.

وزیر خارجه مصر از تنش در منطقه نام برد و از برنامه های اتمی رژیم ایران ابراز نگرانی کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده کوشید در سخنان خود از شدت نگرانی های کشورهای عرب و اسرائیل در رابطه با تعاملی که دولت پرزیدنت بایدن قصد دارد با رژیم ایران انجام دهد، بکاهد.

همه سخنرانان تجاوز تروریستی روز گذشته در شهر خدرا در شمال اسرائیل را محکوم دانستند. در این تجاوز، دو مامور انتظامی اسرائیلی که قصد سوار شدن بر اتوبوس را داشتند و هر دو عرب شهروندان اسرائیلی هستند به قتل رسیدند و تروریست تجاوزکار نیز که او هم عرب اسرائیلی بود  هلاک شد.

هیچ یک از سخنرانان قصد دولت پرزیدنت بایدن را برای برداشتن نام سپاه پاسداران از لیست گروه های تروریستی مطرح نساخت.

شرکت کنندگان گفتند که این همایش موفقیت آمیز بوده است.

شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در بخش خبری بعداز ظهر امروز(دوشنبه) ارزیابی های آقای منشه امیر را درخواست کرد و آقای امیر گفت که این همایش تاریخی در سه عامل عمده ریشه دارد. او گفت: «اعراب به علت رفتارهای منطقه ای دولت پرزیدنت بایدن از این که بتوانند امنیت خود را به دست آمریکا بسپارند نا امید شده اند و موافقت احتمالی پرزیدنت بایدن با خارج کردن سپاه پاسداران از لیست تروریستی، بر شدت این نگرانی افزوده است.

بنا به ارزیابی آقای امیر، این واقعیت که ایالات متحده و کشورهای اروپایی حاضر نیستند از اوکراین در برابر ارتش تجاوزگر روسیه حمایت عملی به عمل بیاورند، بر شدت بدبینی های اعراب افزوده که نمی توانند امنیت خود را به دست آمریکا بسپارند. ولی یک قدرت در خاورمیانه وجود دارد که هرگز این منطقه را ترک نخواهد گفت و همانا اسرائیلی است که از تکنولوژی نظامی برتر برخوردار است و بهترین شیوه های رویارویی با رژیم ایران را در اختیار دارد.

به گفته آقای امیر، آخرین عملیات نظامی حوثی های یمن علیه امنیت عربستان سعودی نشان می دهد که ارتش آن کشور با آن که دارای نیرومندترین وسایل جنگی است قادر به دفع حمله یک گروه تروریستی که زیر بال حکومت ایران قرار دارد، نیست و اسرائیل اگر وارد معرکه شود قادر به دفع این خطر است.

آقای امیر در پاسخ به پرسش دیگر تلویزیون ایران اینترنشنال، ارزیابی کرد که حمله تروریستی روز گذشته در شهر خدرا با برگزاری همایش سده بوکر با حضور وزیران خارجه شش کشور ارتباطی ندارد، بلکه به علت نزدیک شدن ماه روزه رمضان است و هفته پیش نیز یک تعرض تروربستی مشابه در شهر بئرشبع در جنوب اسرائیل رخ داد که در هر دو مورد، داعش ادعا کرد که پیروان آن عامل این جنایات بوده اند. آقای امیر گفت که این تعرضات تروریستی به علت نزدیک شدن ماه روزۀ رمضان است و بیم آن میرود که با آغاز این ماه بر تعداد اینگونه تعرضات احتمالی افزوده شود.

با آن که حکومت ایران همیشه داعش را یک پدیده جنایتکار و عقب مانده معرفی کرده و حتی ادعا داشته که در سرکوب آن در عراق نقش موثری ایفا کرده، رسانه های همگانی رژیم ایران این جنایت را تجلیل کردند و ادعا داشتند که نشانه ادامه فعالیت “مقاومت فلسطینی در برابر صهیونیست ها” می باشد. حتی حزب الله لبنان این عملیاتی را که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته ستود.

گفتگوی ایران اینترنشنال با آقای منشه امیر، در اختیار کاربران قرار دارد: