مژده به بیماران مبتلا به آلزایمر: ساخت داروی جدیدی که می تواند پیشرفت بیماری را کند سازد

تایید استفاده از داروی جدیدی برای جلوگیری از گسترش بیماری فراموشی از نوع آلزایمر توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده، امیدهای زیادی برای اینگونه بیماران و خانواده های آنان به وجود آورده است.

سازمان غذا و دارو در آمریکاست که معتبرترین مرجع برای تایید داروهای نوساخت در جهان است، روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که این دارو می تواند برای آن نوع بیمارانی مفید باشد که هنوز در مراحل نخستین بیماری آلزایمر قرار دارند.

این بیماری که تاکنون درمان ناپذیر بوده، در بسیاری از کشورهای جهان شایع است و ارزیابی شده که سی میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا می باشند.

گفته شده که در سی سال آینده، شمار بیماران ممکن است سه برابر شود.

برخی سیاستمداران و رهبران برجسته جنان نیز در دوران سالخوردگی و پس از بازنشستگی، به این بیماری مبتلا گردیده اند که زندگی آن ها را به کلی مختل کرده است.

این دارو قادر است مقادیر زاید نوعی پروتئین را که در مغز متمرکز می شود و به حافظه آسیب می رساند، خنثی می کند. موفقیت در این تلاش موجب کند شدن روند پیشرفت بیماری می شود و امکان زندگی را طولانی تر می کند.

با این همه، حتی در داخل سازمان غذا و داروی ایالات متحده (اف دی اِی) برخی از پزشکان و کارشناسان، هنوز با استفاده از این شیوه درمانی مخالفت می ورزند.

پروفسور داوید تِلِم رئیس سازمان پزشکان اعصاب در اسرائیل می گوید که این دارو را نباید یک معجون سحرآمیز دانست که آلزایمر را درمان کند. این دارو فقط می تواند بیماری را به شرط آن که در مراحل نخستین باشد، کند سازد. ولی همین پیشرفت نیز بسیار امیدوار کننده است و می تواند سرآغاز یک تلاش بین المللی برای ساخت دارویی باشد که آلزایمر را کاملا درمان کند – گرچه در این مرحله، رسیدن به چنین هدفی بسیار دشوار می نماید.

اکنون هیجده سال است که کارخانه های داروسازی برای ساخت چنین دارویی تلاش می کنند و همین دارویی نیز که مورد تایید اف دی ای قرار گرفته، هنوز بسیار گران است و بیمار باید مبلغی معادل شصت هزار دلار برای مصرف سالیانه بپردازد. استفاده از این دارو، ماهی یک بار خواهد بود.

پروفسور تلم می گوید که یکی از مزایای بسیار مهم این دارو آن است که به پزشکان امکان می بخشد وقوع بیماری را در همان مراحل نخستین شناسایی کنند و پیشرفت آن را کند سازند.

او گفت که در حال حاضر  چند داروی دیگر نیز در دست بررسی می باشد و باید امیدوار بود فصل تازه ای درپزشکی برای درمان این بیماری غیرقابل علاج پیدا شود.

پروفسور میخائل داویدزون رئیس سازمان پزشکان مبارزه با آلزایمر نیز امروز (سه شنبه) از به بازار آمدن این دارو ابراز خرسندی کرد و آن را مرحله دانست که همه شرکت های داروسازی را به جستجو برای ساخت داروی درمان آلزایمر تشویق کند.