نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید در اسرائیل مهلت خواست

بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود در اسرائیل که بعد از انتخابات دهم آبان در این کشور مجاز به تشکیل دولت جدید شده، امروز( جمعه) طی درخواست رسمی از رئیس جمهوری این کشور خواهان تمدید مهلت شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، فرصت چهار هفته‌ای که اسحاق هرتزوگ به بنیامین نتانیاهو برای تشکیل ائتلاف دولت داده بود، در روز جمعه به پایان رسید.

طبق قانون اسراییل، رئیس جمهوری می‌تواند تنها دو هفته دیگر برای یک سیاستمدار مکلف مهلت قائل شود.

همزمان در میان سیاستمداران جناح اپوزیسیون بر سر تمدید مهلت به آقای نتانیاهو اختلاف بروز کرده است.

از یک‌ سو، گیدئون ساعار، که در دولت انتقالی کنونی وزیر دادگستری است، از رئیس جمهوری کشورش خواست که مهلت بنیامین نتانیاهو را تمدید نکند، زیرا به گفته آقای ساعار، نتانیاهو در حال شکل دادن یک دولت «خطرناک» است.

آقای ساعار و شمار دیگری از همفکران او مدعی شدند که بنیامین نتانیاهو در حال «خرید زمان» برای «تصویب قوانین جنجالی» و «غیر دموکراتیک» است.

واگذاری پست‌های مهم امنیت ملی به ایتامار بن‌گویر، رهبر جنبش راست‌گرای «اقتدار یهودی» و وزارت دارایی و چند پست مهم دیگر به حزب راست افراطی «صهیونیسم مذهبی» نگرانی در میان برخی از محافل سیاسی اسرائیل و نیز خارج از آن را نسبت به عملکرد دولت آتی اسرائیل برانگیخته است.

از سوی دیگر، نفتالی بنت، نخست ‌وزیر پیشین و سیاستمداری که از کار سیاسی کناره‌گیری کرده، تمدید مهلت بنیامین نتانیاهو را حق قانونی او دانست و از آقای هرتزوگ خواست تا این بخت را در اختیار نتانیاهو بگذارد. رئیس جمهوری هنوز در این باره سخنی نگفته اما ارزیابی می‌شود که این مهلت را تمدید کند.

رهبر لیکود در حالی درخواست تمدید فرصت را ارائه کرده است که این حزب با احزاب راست‌گرا و مذهبی پیمان‌های کافی ائتلاف بسته و حمایت ۶۴ نماینده از ۱۲۰ نماینده مجلس را تضمین کرده است.

لیکود روز ۱۷ آذر با حزب مذهبی شاس به توافق ائتلاف رسید، که پنجمین حزبی است که همراهی خود را با دولت جدید رسمیت می‌بخشد.

بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای پس از دستیابی به ائتلاف با حزب شاس نوشت: «ما یک گام دیگر را به سوی تشکیل دولت دست راستی که به همه شهروندان اسرائیل خدمت خواهد کرد، برداشتیم.»

اما او در نامه درخواستش به اسحاق هرتزوگ نوشت که «هنوز برخی مسائل مربوط به وظایف در مذاکرات ائتلاف مورد توافق قرار نگرفته است».