نخست وزیر اسرائیل با ارائه سیاست قاطع تری علیه رژیم ایران: سر مار در تهران است که باید آن را کوبید

نخست وزیر اسرائیل در سخنان امروز خود (سه شنبه) سیاست بسیار قاطعانه تری در برابر مسائل اتمی ایران و فتنه گری های رژیم علیه اسرائیل مطرح ساخت و گفت که سر مار در ایران است و آن را باید کوبید.

نفتالی بنت که در یک همایش دانشگاهی در مرکز اسرائیل سخنرانی می کرد، گفت که همه آشوبگری های تروریستی علیه اسرائیل، از تهران سرچشمه می گیرد و رژیم ایران همانند اختاپوس بازوهای خود را در منطقه گسترده است و بریدن این بازوها کافی نیست، بلکه باید سر اختاپوس را در هم کوبید تا خاورمیانه روی آرامش ببیند.

این اولین بار است که یک نخست وزیر اسرائیل این چنین با صراحت از لزوم برانداختن حکومت اسلامی در ایران سخن می گوید و آن را شرط اصلی برقراری آرامش در خاورمیانه تلقی می کند.

نفتالی بنت که در چارچوب همایش سالیانه دانشگاه هرتسلیا در مرکز اسرائیل سخن گفت، به امور اتمی ایران نیز پرداخت و سیاست های گذشته را برای متوقف ساختن برنامه های هسته ای رژیم ایران نادرست خواند و راه های قاطع تری را برای رویارویی با این مساله توصیه کرد.

این سخنان چند روز پیش از بازیگری مذاکرات اتمی وین بیان می شود و فشار دیگری بر ایالات متحده تلقی می گردد که از دادن هرگونه امتیاز زود هنگام به حکومت ایران، پیش از آن که برنامه های اتمی خود را متوقف سازد، خودداری ورزد.

نفتالی بنت درباره آن چه که “بازوهای اختاپوس حکومت ایران در منطقه” نامید، گفت: «با پول و اسلحه از جانب حکومت ایران، لشگری برپاشده که از شمال و جنوب، اسرائیل را مورد محاصره قرار داده  این لشکریان شبه نظامی،  به موشک و انواع سلاح های دیگر مجهز گردیده اند و اسرائیل را از هر طرف محاصره کرده اند.

نفتالی بنت گفت: در حالی که آیت الله ها در تهران در خانه های خود نشسته اند و در ناز و نعمت به سر می برند، مزدوران شبه نظامی آن ها در منطقه، جان و امنیت اسرائیلیان را به خطر می اندازند.

او گفت: چنین جنگی یک جانبه است. یعنی در حالی که جان شهروندان اسرائیلی با صدور فرمان از جانب آیت الله ها به خطر افتاده، و این در حالی که آیت الله ها در تهران از امنیت کامل برخوردار هستند.

نفتالی بنت که بارها از جانب بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین به عدم قاطعیت در رویارویی با رژیم ایران متهم گردیده، در این سخنرانی گفت که از همان روزهای اولی که پست نخست وزیری را تحویل گرفت، به این نتیجه رسید که باید شیوه رفتاری دولت اسرائیل در برابر حکومت اسلامی ایران تغییر یابد و از این پس، به جای آن که اسرائیل بنشیند و در انتظار تحمل ضربه از جانب گروه های مزدور ایران بنشیند و پس از آن واکنش نشان دهد، باید سر اختاپوس را که در تهران است بکوبد و این جانور را خنثی کند و بازوهای آن را از کار بیاندازد.

نفتالی بنت گفت که در همان دو هفته اول نخست وزیری، و پس از آن که سیاست اسرائیل در برابر رژیم ایران را بخوبی بررسی کرد، به این نتیجه رسید که این سیاست باید به طور کامل تغییر یابد.

او گفت که شیوه عملیاتی رژیم ایران آن است که بکوشد از طریق گروه های نیابتی خود مرتبا به اسرائیل ضربه وارد کند و این کشور را فرسوده سازد و خود از امن و امان برخوردار باشد.

درباره مذاکرات اتمی بین ایران و کشورهای اروپایی با حضور غیرمستقیم ایالات متحده، نفتالی بنت گفت که اسرائیل در تنظیم برجام قبلی هیچ نقشی نداشته و هرگز آن را نپذیرفته و اکنون نیز آن را قبول ندارد.

او در این بخش از سخنان خود، به انتقاد از عملکرد دولت های پیشین بنیامین نتانیاهو پرداخت و ادعا کرده گفت: «از سال ۲۰۱۵ که توافق برجام امضا شد، دولت اسرائیل عملا به خواب خرگوشی فرو رفت و علیه آن ها کاری نکرد و اقدامی انجام نداد.

او گفت که این سیاست اشتباه بوده و اسرائیل باید همیشه آزادی عمل خود را حفظ کند و بر اساس منافع خویش به اقدامات لازم دست بزند.

این سخنان در پاسخ به اتهامات عنوان شده از جانب بنیامین نتانیاهو می باشد که چند ماه پیش گفته بود که نخست وزیر جدید اسرائیل به دولت پرزیدنت بایدن قول داده که ایالات متحده را در جریان همه اقدامات و نقشه های خود قرار دهد و بدون اجازه دولت واشنگتن به اقدامی علیه رژیم ایران دست نزند. نفتالی بنت این ادعا را قاطعانه نادرست دانسته و آن را “یک انگ” توصیف کرده است.

نفتالی بنت گفت که اسرائیل باید برای رویارویی با خطرات اتمی ایران و امکان ویران ساختن تاسیسات اتمی آن، آزادی عمل خود را حفظ کند و برای این منظور لازم است خود را هرچه بیشتر تقویت کند.

این سخنان در حالی بیان می شود که روزنامه نیویورک تایمز نوشته است که ایالات متحده به اسرائیل هشدار داده که مبادا هنگامی که مذاکرات اتمی وین جریان دارد، به اقدام یکجانبه علیه اتم ایران دست بزند.

دولت های اورشلیم و واشنگتن این خبر را نادرست خوانده اند.

نیویورک تایمز از قول مقامات آمریکایی نوشت که حتی اگر اسرائیل این تاسیسات را نابود کند، رژیم ایران پس از مدتی موفق خواهد شد ماشین آلات و تجهیزات کامل تر و پیشرفته تری را جانشین آن ها سازد.

نفتالی بنت گفت که اسرائیل برای رسیدن به هدف های خویش باید همچنان خود را از نظر نظامی و اقتصادی تقویت کند و به جنگ افزارهای پیشرفته تری مجهز گردد که یک نمونه آن می تواند رادار لیزری باشد.

اسرائیل بیم دارد که ایالات متحده در چارچوب دور تازه مذاکرات وین یک رشته امتیازات مالی در اختیار رژیم ایران قرار دهد و در برابر خواسته های حکومت ایران در حدی کنار آید که رژیم تقویت شود و بتواند همچنان به برنامه های اتمی خود ادامه دهد.