نخست وزیر اسرائیل: لبنان در آستانه فروپاشی است؛ خامنه‌ای و نصرالله، لبنان را به گروگان گرفته‌اند

نخست وزیر اسرائیل، نفتالی بنت، امروز سه‌شنبه، هشدار داد که اسرائیل شلیک موشک از لبنان، کشوری که در آستانه فروپاشی است را تحمل نخواهد کرد. این هشدار، پس از اینکه امروز صبح دو موشک از خاک لبنان به شمال اسرائیل شلیک شد، داده می‌شود.

نفتالی بنت که چند ساعت پس از این موشک‌پرانی، از شهر گالیله دیدار می‌کرد، افزود: «من این را آشکارا می‌گویم، ما اجازه نمی‌دهیم خدشه‌ای به حاکمیت و امنیت اسرائیل وارد شود. هر کسی که بخواهد به ما آسیب برساند، هزینه بسیار دردناکی را پرداخت خواهد کرد.»

او ادامه داد: «لبنان مانند هر کشوری که رژیم ایران بر آن چنگ اندخته است است، در آستانه فروپاشی است. شهروندان آن به خاطر منافع حکومت ایران توسط علی خامنه‌ای و حسن نصرالله به گروگان گرفته شده‌اند. این بسی جای تاسف دارد.»

بنت افزود: «ما تاثیر اوضاع لبنان بر اسرائیل را تحمل تخواهیم کرد.»

امروز صبح، حدود ساعت ۴ بامداد، دو موشک از خاک لبنان به سمت شمال اسرائیل شلیک شدند و آژیرهای خطر در مناطق همجوار مرزی، از جمله روش هانی‌کرا، شلومی، کَبری و هانیتا به صدا درآمدند.

بیشتر بخوانید: ارتش اسرائیل به شلیک موشک از لبنان، واکنش نظامی نشان داد

یک موشک توسط سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین رهگیری شد و موشک دیگر به یک میدان باز برخورد کرد که هیچ خسارتی به بار نیاورد. ارتش اسرائیل در واکنش به این موشک پرانی، با شلیک گلوله‌های تانک به سمت دره وادی حامول، جایی که موشک‌ها از آن پرتاب شده بودند، پاسخ داد.

وزیر دفاع اسرائیل، ژنرال بنی گانتز در واکنش به این حمله موشکی گفت که “دولت لبنان مسئول این آتش افروزی است.”

گانتز افزود: «کسی که مسئول شلیک این موشک‌ها است، دولت لبنان است که اقدامات تروریستی را از داخل خاک خود مجاز می‌شمارد. دولت اسرائیل در برابر هرگونه تهدید علیه حاکمیت و شهروندان خود عمل خواهد کرد و برحسب منافع خود، در زمان و مکان مناسب به آن پاسخ خواهد داد.»

گانتز که در هفته سایبری دانشگاه تل آویو صحبت می‌کرد، گفت که «اسرائیل می‌خواهد “لبنانی مرفه، صلح جو و با ثبات” را ببیند، اما به دلیل اقدامات حزب‌الله و سایر گروه‌های تروریستی علیه منافع شهروندان لبنانی، اوضاع رو به وخامت می‌رود.»

بیشتر بخوانید: بنی گانتز: اسرائیل آماده است تا در بحران اقتصادی به لبنان کمک کند

رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، ژنرال آویو کوخاوی، نیز در ارتباط با این رویداد گفت: «لبنان در حال فروپاشی است و حزب‌الله در این فروپاشی نقش دارد.»

کوخاوی هشدار داد که اسرائیل به دلیل وضعیت داخلی کشور، هیچ نوع موشک پرانی را تحمل نخواهد کرد.

او افزود: «ما به شیوه‌ای آشکار یا پنهان، یا به هر دو شیوه، به نقض حاکمیت خود از سوی لبنان پاسخ خواهیم داد. هرکسی که می‌خواهد باشد، فرقی نمی‌کند.»

فرماندهی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در مرز لبنان و اسرائیل، یونیفل، نیز در این زمینه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «رادار یونیفیل، شلیک موشک‌ها را از “القلیله” در لبنان به سمت اسرائیل رصد کرد و سپس آتش توپخانه ارتش اسرائیل را در واکنش به آن، مشاهده نمود.»

یونیفیل، که تحقیق در مورد این رویداد را آغاز کرده است، گفت که “در تماس مستقیم با ارتش لبنان و اسرائیل است” و  هر دو طرف را “برای جلوگیری از تنش بیشتر”، به حداکثر خویشتن داری دعوت می‌کند.

در روزهای گذشته، سران سیاسی و نظامی اسرائیل، بارها از فروپاشی قریب الوقوع لبنان خبر داده و از تاثیر این فروپاشی بر امنیت مرزهای آن کشور با اسرائیل ابراز نگرانی کرده‌اند.