نخست وزیر اسرائیل همزمان با سالگرد امضای “پیمان ابراهیم” آن را پیش درآمد صلح و ثبات و رفاه آینده در منطقه دانست

در نخستین سالگرد امضای پیمان صلح بین اسرائیل با امارات عربی متحده و بحرین، دفتر نخست وزیری اسرائیل با انتشار پیام ویژه ای، از رسیدن به آن چه که “پیمان ابراهیم” نام گرفته ابراز خشنودی کرد. نفتالی بنت نخست وزیر گفت که دولت او کوشش بسیار خواهد کرد که این پیمان هرچه بیشتر بارور شود و زمینه را برای امضای پیمان های مشابه با شمار بیشتری از کشورهای عربی و اسلامی فراهم سازد.

سال گذشته در چنین روزهایی بود که اعلام گردید امارات عربی متحده دست صلح و دوستی اسرائیل را می فشارد و به نیم قرن خصومت پایان می دهد و خواهان برقراری دوستی و همکاری بین دو کشور می باشد. کوتاه مدتی پس از امارات، امیرنشین بحرین بود که در این راستا گام گذاشت و با اسرائیل پیمان دوستی، صلح و همکاری امضا کرد.

دفتر نخست وزیری اسرائیل در پیام خود نوشت که مناسبات بین اسرائیل با امارات و بحرین، هنوز مراحل نخستین خود را می گذرد و به تدریج بارورتر خواهد شد.

پیمان ابراهیم، با ابتکار و فعالیت گسترده پرزیدنت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده امکان پذیر گردید و به دنبال آن، کشورهای مراکش و سودان نیز به آن پیوستند.

آشنایان امور می گویند که در یک سال اخیر تلاش های پشت پرده همچنان ادامه داشته تا کشورهای بیشتری در جهان عرب و دنیای اسلام به این روند بپردازند.

در پیام نخست وزیر اسرائیل، از شهامت و دلاوری رهبران امارات و بحرین که در امضا پیمان ابراهیم پیشگام شدند و همچنین دولت پیشین ایالات متحده به گرمی سپاسگزاری شده است.

به گفته نفتالی بنت، با آن که مناسبات اسرائیل با دو امیرنشین هنوز مراحل نخستین خود را می گذراند، تا کنون ثمرات خوبی داشته و در آینده نتایج گسترده تری به دنبال خواهد آورد.

نخست وزیر اسرائیل گفت: هدف نهایی برپایی خاورمیانه ای است که از امنیت و شکوفایی کامل برخوردار باشد و ملت ها بتوانند با همکاری و همزیستی از رفاه بیشتر برخوردار گردند تا فرزندان و نسل های آینده زندگی بهتری داشته باشند.

به مناسبت نخستین سالگرد امضای “پیمان ابراهیم” قرار است که وزیر خارجه اسرائیل یائیر لپید نیز در ساعات آینده از طریق یک همایش ویدیویی با وزیران خارجه ایالات متحده، مراکش و نمایندگان برجسته امارات و بحرین برگزار شود.

انجام این همایش مجازی به ابتکار آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده صورت می گیرد و جریان برگزاری آن به طور مستقیم از وبسایت وزارت خارجه آمریکا در اختیار جهانیان قرار خواهد گرفت.

همزمان با سالگرد امضای “پیمان ابراهیم” رسانه های حکومت اسلامی ایران به انتشار مطالب دروغین درباره پیامد این توافق پرداختند.

رسانه خبری “تسنیم” که دیدگاه سپاه پاسداران را بازتاب می دهد، در گزارش خود ادعا کرد که برقراری این روابط موجب انزوای امارات و بحرین در دنیای اسلامی شده و به داد و ستد بازرگانی خارجی آنها آسیب رسانده است. واقعیت امر در این دو زمینه کاملا معکوس است و هیچ کشور اسلامی روابط خود با آن دو کشور را قطع نکرده و دادوستد اقتصادی و بازرگانی آن ها با کشورهای دیگر رونق بیشتری یافته است.

تسنیم در حالی ادعا می کند که برخی کشورهای  اسلامی روابط خود با دو امیرنشین را قطع کرده اند، که خود رژیم ایران، پس از یک دوران چند ماهه ممنوعیت حضور شهروندان آن در امارات، روابطش را  از سر گرفته و اکنون حکومت ایران در آن سرزمین حضور چشمگیری دارد.

در ارزیابی های پیشین گفته شده که گسترش همکاری های امیر نشین ها با اسرائیل، ممکن است به یک خطر نظامی نیز برای رژیم ایران مبدل شود.