نفتکش‌های ایرانی به سواحل ونزوئلا نزدیک می شوند؛ آیا ناوگان جنگی آمریکا اقدامی خواهد کرد؟

چشمان بسیاری از آنانی که رویدادهای بین المللی را دنبال می کنند، امروز به سوی دریای کارائیب و محدوده آب های اقتصادی ونزوئلا دوخته شده که آیا پنج نفتکش حامل بنزین ارسالی از جانب حکومت ایران خواهد توانست بدون مزاحمت وارد آب های ساحلی ونزوئلا شود و یا آن که رزم ناوهای آمریکایی آن ها را در آب های بین المللی متوقف خواهند ساخت.

علت این پرسش آن است که ایالات متحده هر گونه صادرات و واردات محصولات نفتی در مورد دو کشور ایران و ونزوئلا را تحریم کرده و اعلام داشته که اگر کشوری یا شرکتی با آنها معامله بازرگانی انجام دهد نیز مورد تحریم و مجازات قرار خواهد گرفت.

اکنون با توجه به آن که ایران برای ونزوئلا بنزین می فرستد، آیا رزم ناوهای آمریکایی جلوی نفتکش ها را خواهد گرفت و آن ها را در آب های بین المللی متوقف خواهد ساخت؟

اگر پاسخ این پرسش منفی باشد، یعنی ایالات متحده قصد متوقف ساختن نفتکش ها را ندارد، پس به چه علت، رزمناوهای خود را به آن ناحیه فرستاده است؟

متوقف ساختن کشتی ها از جانب کشورها و یا سازمان هایی که کشورهای دیگر را مورد تحریم نفتی یا اقتصادی قرار داده اند، امری است که دارای پیشینه می باشد و نمونه آن توقیف نفتکش حامل نفت ایران برای سوریه، توسط دولت جبل الطارق می باشد که چند ماه پیش رخ داد و موجب یک بحران دیپلماتیک و حتی جنگی شد.

دولت جبل الطارق، که در واقع از لندن دستور می گیرد، بر اساس تحریم های اعلام شده از جانب اتحادیه اروپا علیه دولت بشار اسد در سوریه، رساندن نفت به آن کشور را تحریم کرده بود. ولی رژیم ایران با ربودن یک نفتکش بریتانیا در خلیج فارس، بالاخره دولت لندن را ناچار به آزادی نفتکش خویش ساخت.

اکنون آیا ایالات متحده حاضر است با متوقف ساختن پنج نفتکش ایرانی، وارد یک بحران مشابه شود؟

اگر چنین تصمیمی داشته باشد، باید متوقف ساختن نفتکش ها، همین امروز و در ساعات آینده صورت گیرد، وگرنه، نفتکش های وارد آب های ساحلی ونزوئلا خواهد گردید که رزم ناوهای آمریکایی حق ورود به آن حریم را ندارند. همچنین، ارتش ونزوئلا گفته است که حتی در آب های اقتصادی کشور (به عرض بیش از پنجاه کیلومتر از ساحل) نفتکش ها را اسکورت خواهد کرد. ولی در این باره هنوز گزارشی نرسیده است.