نماز جمعه در محوطه مسجد الاقصی با آرامی برگزار شد، ولی عملیات خشونت باری در شرق اورشلیم رخ داد

ده ها هزار نفر مسلمان عرب، امروز (جمعه) در آئین نماز جماعت در محوطه مسجد الاقصی در شرق اورشلیم شرکت کردند و در پایان آن به صورت آرام پراکنده گردیدند. اما در چند نقطه اورشلیم گروهی از جوانان فلسطینی با نیروهای انتظامی اسرائیل در گیر شدند. همچنین در چند شهر و شهرک عرب نشین در شمال اسرائیل تظاهراتی صورت گرفت که در آن ادعا شد که اورشلیم به مسلمانان تعلق دارد و باید پایتخت فلسطینیان باشد. امام جمعه مسجد الاقصی نیز سخنان مشابهی بیان داشت و ادعا کرد که یهودیان هیچ حقی در اورشلیم ندارند و این شهر کاملا متعلق به اسلام است. آگاهان می گویند: گرچه تظاهرات پراکنده همچنان ادامه دارد، ولی در مجموع، بسیار آرامتر از آن بوده که پیشتر ارزیابی می شد.

تلویزیون های دولتی اردن و مصر آئین نماز جمعه در مسجد الاقصی را با اجازه مقامات اسرائیل، به طور مستقیم پخش کردند. امام جمعه مسجد در نطق خود اقدام پرزیدنت ترامپ را به شدت نکوهش کرد و گفت که مسلمانان به مبارزه خود برای حاکمیت در این شهر ادامه خواهند داد.

در نواحی فلسطینی نشین در کرانه باختری، و همچنین در نوار غزه تظاهرات خشونت باری برگزار شد، ولی به آن شدت نبود که پیشتر ارزیابی شده بود.

بزرگترین تظاهرات در اندونزی برگزار شد که خود برگزار کشور مسلمانان می باشد.

نیروهای انتظامی اسرائیل از سحرگاه امروز خود را برای رویارویی با اغتشاشات احتمالی آماده کرده بودند – گرچه مقامات مسوول ارزیابی کرده بودند که حوادث عمده ای رخ نخواهد داد.

فلسطینی ها در اعتراض به موضع پرزیدنت ترامپ که اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته، و قصد دارد سفارت آمریکا را به اورشلیم منتقل کند، “روز خشم” اعلام کرده بودند که انتظار داشتند امروز به اوج خود برسد.

در جریان اعتراضات گسترده فلسطینی از روز چهارشنبه، پلیس اسرائیل چند تن را بازداشت کرد. فلسطینی ها می گویند که سیزده تن زخمی داشته اند.

نیروهای پلیس اسرائیل از بامداد امروز در نقاط حساس شرق اورشلیم مستقر شده بودند و رفت و آمد را زیرنظر داشتند. همچنین واحدهای ارتش اسرائیل در کرانه باختری بر ابعاد حضور خود افزوده بودند و به چند گردان از سربازان دستور داده شده بود تمرینات عادی را کنار گذارند و در اطراف شهرهای فلسطینی نشین مستقر گردند تا در صورت لزوم با اغتشاشات رویارویی کنند.

پلیس اسرائیل، این بار، برای ورود نمازگزاران به محوطه مسجد الاقصی هیچگونه محدودیت سنی قائل نشده بود – و این در حالی که در گذشته هرگاه بیم اغتشاش می رفت، از ورود مردان جوان و نوجوانان به “تپه معبد مقدس” (جایگاه کنونی مسجد الاقصی) جلوگیری می شد – گرچه ورود مردان میانسال وسالخورده آزاد بود. در مورد ورود زنان، هیچ محدودیت سنی اعمال نمی شد.

هدف نیروهای انتظامی اسرائیل از این تصمیم آن بود که احتمال برخورد با نمازگزاران به حداقل برسد.

در نوار غزه که تحت تسلط گروه تروریستی حماس است نیز، امروز تظاهرات گسترده ای به راه انداخته شده بود.

حکومت اسلامی ایران نیز دستور داده بود که راه پیمایی های اعتراضی در تهران و نقاط دیگر برگزار شود و تظاهر کنندگان دوباره شعار “مرگ بر آمریکا” و “مرگ بر اسرائیل” سر دادند.

آخوند احمد خاتمی، امام جمعه امروز تهران در خطبه خود از فلسطینیان خواست دوباره به خونریزی و درگیری دست بزنند. آخوند خاتمی از جمله گفت: «راه درمان قضیه فلسطینف تنها و تنها انتفاضه است».

گفتنی است: حکومت اسلامی ایران از روز اول به قدرت رسیدن، فلسطینیان را به ادامه خشونت و ترور علیه اسرائیل تشویق کرده و پول و اسلحه در اختیار گروه های خشونت جوی فلسطینی قرار داده است. رژیم ایران امید داشته و دارد که از طریق این جنگ نیابتی، و ربخته شدن خون فلسطینیان و شهروندان اسرائیل، بتواند به هدف های توسعه طلبانه خود در منطقه برسد.

آخوند احمد خاتمی در بخش دیگری از خطبه امروز خود، تهدیدهای رژیم علیه ایالات متحده را بازگو کرد و از جمله گفت:  «با توان موشکی خود، خواب را از چشم ساکنان کاخ سفید می گیریم».

آگاهان می گویند این شیوه تهدید از حانب خاتمی که یکی از افراطی ترین آخوندهای رژیم به حساب می آید، تهدیدهای مشابه دولت کره شمالی را به یاد می آورد.

در اسرائیل، مقامات امنیتی از این احتمال نیز غافل نشده بودند که ممکن است در کنار تظاهرات و اعمال خشونت بار، فرد یا افرادی نیز درصدد برآیند با انجام عملیات انتحاری موجب به راه انداختن کشتار شوند.

حماس و دیگر سازمان های ترور فلسطینی و اسلامی، پیشتر تهدیدهایی در این زمینه انتشار داده بودند.

برای ایجاد هماهنگی، در برگزاری هرچه گسترده تر تظاهرات و اغتشاشات در کرانه باختری و نوار غزه، مقامات فتح و حماس روز گذشته در غزه دیدار و گفتگو کردند.

رهبران اعراب اسرائیل، از اهالی شهرهای ام الفحم، کفر قاسم، بقعه الغربیه، کفر کنا  و چند شهرک و روستای عرب نشین دیگر در شمال کشور خواسته بودند امروز به تظاهرات بپردازند. در چند رشته از این تظاهرات پرچم فلسطینی ها به اهتزار در آمد و سخنرانان گفتند که اسرائیل در اورشلیم هیچ حقی ندارد و این شهر باستانی به طور کامل متعلق به اعراب و فلسطینی ها و مسلمانان می باشد.

اسرائیل دارای یک میلیون و چهارصد هزار عرب است که حدود ۲۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

همچنین در شهر عرب نشین ناصره در شمال اسرائیل و در شهرک “رهت” در جنوب کشور که اعراب بیابانگر (بدوی)۲ است، اعراب به تظاهرات دعوت شده اند.

در ناحیه عرب نشین “وادی عره” در شمال اسرائیل، روز گذشته (پنجشنبه) یک اتوبوس هدف سنگ پرانی قرار گرفت و دو تن از مسافران آن به طور سطحی زخمی شدند. ولی در جریان تظاهرات امروز در مناطق عرب نشین شمال اسرائیل، جاده ها باز بود و هیچ حادثه سوئئ رخ نداد.

ماگن داوید سرخ اسرائیل نیز امروز پیراپزشکان و پرستاران خود را به حال آماده باش در آورده بود که به پانسمان زخمی ها و انتقال آن ها به بیمارستان بپردازند، ولی این تیم های پزشکی تقریبا بی کار ماندند.

2 دیدگاه‌

Comments are closed.