نیروی هوایی اسرائیل، در واکنش به ادامه تعرضات حماس و جهاد، مواضعی را در غزه هدف قرار داد

ارتش اسرائیل که در هفته های اخیر کوشیده بود نسبت به ادامه تعرضات تروریستی از غزه به سوی شهروندان اسرائیلی شکیبایی نشان دهد، و به واکنش تلافی جویانه دست نزد، شب گذشته (دوشنبه) با ادامه این تعرضات، به یک اقدام تنبیهی دست زد و چند موضع نظامی را در خاک غزه به شیوه ای بمباران کرد که به جان افراد غیرنظامی آسیبی وارد نیاد.

در همان حال که اهالی غیرنظامی غزه با مشکلات فزاینده اقتصادی و فقر فزاینده روبرو هستند، و با آن که اسرائیل بنا بر ملاحظات انسان دوستانه اجازه داده که ده میلیون دلار از مبالغ اهدایی امیرنشین قطر بین یکصد هزار نفر فرودستان غزه تقسیم شود، سازمان های ترور فلسطینی و به ویژه حماس و جهاد اسلامی، همچنان به تعرض از غزه علیه اسرائیل ادامه می دهند.

روز گذشته چندین بادکنک آتش زای دیگر از غزه به سوی اسرائیل هوا شد که دست کم سه آتش سوزی در بیشه زارهای این کشور به راه انداخت. یک روز پیش از آن نیز آشوبگران فلسطینی که خود را به خط مرزی اسرائیل رسانده بودند، قصد پاره کردن حصار را داشتند و یک فلسطینی با اسلحه کمری مخفیانه به سنگر یک سرباز اسرائیلی نزدیک شد و او را از فاصله کمی هدف قرار داد. این سرباز که از ناحیه سر به شدت زخمی شده، بستری می باشد و پزشکان همچنان برای نجات جان او تلاش می کنند.

فلسطینیان قصد دارند فردا (چهارشنبه) خود را دوباره به مرز برسانند و به آشوب دست بزنند. ارتش اسرائیل برای رویارویی با این تعرضات آماده شده است.

نخست وزیر و وزیر دفاع اسراییل در هفته های گذشته هشدار داده بودند که از این پس هرگونه تعرض با بادکنک آتشزا یا انفجاری، با واکنش کوبنده روبرو خواهد شد. ولی آنان این هشدار را عملی نکردند و شکیبایی در پیش گرفتند تا شاید بحران گسترش نیابد.

ولی سازمان های ترور این رفتار اسرائیل را نشان ضعف دانستند و بر شدت تعرض افزودند.

نیروی هوایی اسرائیل در عملیات شب گذشته، یک کارگاه اسلحه سازی حماس در جبالیه و یک کانال زیرزمینی برای پرتاب موشک را که در نزدیکی مدرسه ای در ناحیه شجاعیۀ کفر شده بود ویران کرد.

هنگام انجام این عملیات، چریک های فلسطینی از داخل غزه با تیربار های سنگین به سوی نواحی مرزی اسرائیل آتش گشودند و نیروی هوایی در واکنش، دهانه یک تونل جنگی حماس در خان یونس را هدف قرار داد.

در مورد غزه، اسرائیل با یک معضل بزرگ روبرو می باشد و از خود می پرسد که چگونه می توان سازمان های ترور را تنبیه و مهار کرد، و در همان حال به زندگی اهالی غیرنظامی آسیبی نرسد. ولی تصور آن است که حماس و جهاد می کوشند با هرچه گرسنه تر نگاه داشتن فلسطینیان غزه، آن ها را آسانتر به دشمنی با اسرائیل بکشانند.

سازمان های ترور فلسطینی در غزه روز گذشته در بیانیه مشترکی گفتند که مبارزه با اسرائیل تا هنگام آزادی مسجد الاقصی و اراضی دیگر از تسلط اسرائیل ادامه خواهد یافت.