نیکی هیلی: آمریکا می خواهد یک ائتلاف بین المللی علیه فتنه گری های حکومت ایران به وجود آورد

به موازات اقدامات کنگره آمریکا علیه سران حکومت اسلامی ایران، و در کنار انتقادهای صریح وزیر خارجه آمریکا در مورد زیاده خواهی های رژیم، و همچنین اتهاماتی که شخص پرزیدنت ترامپ به رهبران دولت ایران وارد می آورد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، خانم نیکی هیلی، حکومت ایران را به یک رشته تخلفات بین المللی و منطقه ای و فتنه گری در کشورهای همسایه متهم ساخت و گفت که رژیم حتی اگر ظاهرا به برجام پای بند باشد، در عمل رفتارهای دخالت جویی در دیگر کشورها را متوقف نساخته است. خانم هیلی گفت که دولت آمریکا قصد دارد یک اتحاد جهانی علیه رژیم ایران به وجود آورد.

خانم نیکی هیلی به سیاست های سختگیرانه علیه حکومت ایران شهرت دارد، ولی نطق دیشب او (پنج شنبه) در همایشی در واشنگتن مجموعه چشمگیری از اتهاماتی بود که ایالات متحده در شش ماه اخیر علیه رژیم ایران عنوان کرده است.

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گفت: رژیم ایران خود را پشت سر برجام پنهان ساخته و به اقدامات بی ثبات کننده در کشورهای عرب همسایه ادامه می دهد. در همان زمان، حکومت ایران فریاد مرگ بر اسرائیل سر می دهد و به حماس و دیگر گروه هایی که علیه موجودیت اسرائیل می جنگند، پول و اسلحه می رساند.

سخنرانی خانم هیلی در همایش “آژانس اطلاعات وزارت دفاع آمریکا” برگزار شد و صدای آمریکا آن را به طور مستقیم پخش کرد.

وی با استناد به اطلاعاتی که عربستان سعودی و دیگر کشورها در اختیار ایالات متحده گذاشته اند، تاکید کرد موشکی که حوثی ها به سوی فرودگاه بین المللی عربستان سعودی شلیک کردند، از جانب ایران به آن ها داده شده بود. او گفت: در قطعات متلاشی شده موشک که در این جا نمایش داده شده، به خوبی انگشت حکومت ایران دیده می شود.

خانم هیلی گفت: رژیم ایران، برخلاف قطعنامه های سازمان ملل، الگوهای مختلف رفتاری را در جهت دامن زدن به درگیری ها و افراط گرایی در منطقه را از خود نشان داده است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل به گزارش های این سازمان اشاره کرد و گفت: این گزارش ها تائید می کند که رژیم ایران درگیرهای منطقه ای را شدیدتر کرده است. اشاره خانم هیلی دخالت های مسلحانه سپاه پاسداران در لبنان، سوریه، یمن و عراق است.

حکومت ایران در واکنش به سخنان خانم هیلی، ادعا کرده که همه مدارک ارائه شده از جانب وی “جعلی” بوده است.

غلامعلی خوشرو نماینده حکومت ایران در سازمان ملل گفت: این اتهامات همه بی اساس است و مدارک ارائه شده ساختگی بوده، همان گونه که در گذشته نیز آمریکا نیز چنین کرده است.

دولت عربستان سعودی از اظهارات خانم نیکی هیلی و همچنین از گزارش سازمان ملل که نسبت به نیات واقعی رژیم ایران ابراز تردید می کند به گرمی استقبال کرد.