هرچ و مرج در مرزهای ایران و عراق، ترفند بازی صدا و سیما برای هجوم زائران زمینی و بازار سیاه مجوز و بلیط پرواز

با آن که دولت عراق به صراحت، و بارها گفته بود که به زائران ایرانی اجازه داده نخواهد شد در آستانه اربعین حسینی، خود را از طریق زمینی به نجف و کربلا برسانند، رادیو و تلویزیون حکومت ایران، با روی آوردن به یک ترفند تبلیغاتی توانستند هزاران نفر از مشتاقان ایرانی را به خط مرزی با عراق بکشانند – امری که از نظر شیوع کورونا و خطرات امنیتی دیگر، ممکن است قربانیان بسیاری به دنبال آورد.

سال گذشته، زائران ایرانی مطلقا اجازه نیافتند در اربعین حسینی، برای شرکت در آیین های عزاداری وارد  خاک عراق شوند. ولی امسال، دولت عراق برای ابراز حسن نیست، و با توجه به گسترش واکسیناسیون، به ایران اجازه داد سی هزار نفر زایر را از ریق هوایی به نجف و کربلا بفرستد. به دنبال فشارهای سنگین حکومت ایران، دولت عراق این سهمیه را به شصت هزار نفر افزایش داد.

ولی از آنجا که برای رژیم ایران بسیار مهم است که به جهانیان و دنیای اسلام نشان دهد که تا چه حد احساسات دینی در مردم ایران قوی است، به ترفندی دست زد و رادیو و تلویزیون دولتی با انتشار یک خبر دروغین، به مردم مژده دادند که مرزهای زمینی نیز گشوده شده است.

این خبر ترفندآمیز توسط همه خبرگزاری های دیگر ایرانی نیز روی خروجی آن ها قرار گرفت و در ظرف کمتر از یک روز، ده ها هزار نفر به گذرگاه های مرزی با عراق هجوم آوردند و بدون رعایت پروتکل بهداشتی، کوشیدند حتی به زور وارد خاک عراق شوند و برخی از موانع مرزی را نیز از جایشان کندند.

شمار نامعلومی از افرادی در این ازدحام آسیب دیده اند و بی تردید هزاران نفر نیز ممکن است به کورونا مبتلا گردند.

در مورد ورود هوایی زائران به کربلا نیز هرج و مرج بزرگی حکمفرما می باشد و سوء استفاده های کلان مالی نیز صورت می گیرد: با آن که دولت عراق تاکید کرده  که همه مسافران باید تاییدیه دریافت دو دوز واکسن را در دست داشته باشند، دلالان بازار سیاه به جعل تاییدیه تزریق پرداخته اند و همچنین شرکت های هواپیمایی نیز توجه لازم را به اجرای دستور دولت عراق نشان نمی دهند.

علاوه بر مجوزهای جعلی تزریق واکسن، بلیط های هواپیما نیز در بازار سیاه به بهای چند برابر ارائه می شود.

از نظر حکومت اسلامی ایران، شمار زائران عزاداری اربعین حسینی، یک نمایش قدرت مهم است. در سال های گذشته، اکثر زائران، از طریق زمینی وارد عراق می شدند و دسته های بزرگ راه انداخته و به صورت نمایشی از شهرهای مسیر پیاده می گذشتند و شعارهایی در حمایت از رژیم می دادند. ولی سال گذشته این قدرت نمایی بکلی ممنوع شد و امسال نیز ورود زمینی ممنوع گردیده است.