هشدار فرانسه به روسیه: در تلاش‌ها برای احیای توافق برجام به باج‌گیری متوسل نشوید

در پی درخواست روسیه از آمریکا برای گرفتن ضمانت کتبی درباره اینکه تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل حمله به اوکراین به تجارتش با ایران لطمه نمی‌زند، فرانسه به روسیه هشدار داد در تلاش‌ها برای احیای توافق برجام به باج‌گیری متوسل نشود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز شنبه تحریم‌‌های غرب علیه مسکو به دلیل حمله‌اش به اوکراین را سدی مقابل توافق اتمی ایران خواند و از آمریکا ضمانت کتبی خواست تا این تحریم‌ها به همکاری این کشور با ایران لطمه وارد نکند.

او به خبرنگاران گفت: «ما به تضمین نیاز داریم که این تحریم‌ها رژیم روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری که در برجام تعیین شده را تحت تاثیر قرار ندهد.»

سخنگوی وزارت خارجه رژیم ایران، امروز دوشنبه درباره این سخنان گفت: «اظهارات لاوروف را در رسانه‌ها دیدیم و شنیدیم، منتظریم که از مجاری دیپلماتیک جزییات آن را بشنویم.»

او افزود: «به هر حال گفت‌وگوهای وین در مسیر خود در حال پیگیری است و همکاری صلح‌آمیز ایران با کشورهای دیگر از جمله روسیه و چین نباید لطمه ببیند و در این راستا رویکرد روسیه را می‌فهمیم.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه رژیم اسلامی هم بعد از آن بدون اشاره مستقیم به مسکو گفت اجازه نخواهیم داد هیچ عامل خارجی منافع ملی کشور را در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، تحت تاثیر قرار دهد.

یک مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه اواخر روز یکشنبه به خبرنگاران گفت دیپلمات‌ها تمایل دارند هر موضوع را بر اساس شایستگی‌های آن بررسی کنند و آنها را با هم مخلوط نکنند.

او به خبرنگاران گفت: «در غیر این صورت، در واقعیت این مساله فقط باج‌گیری است و نه دیپلماسی.»

یک دیپلمات اروپایی که نامش منتشر نشده هم به رویترز گفت: «روس‌ها واقعا دارند صبر ما را محک می‌زنند و ایرانی‌ها راضی نیستند، هرچند که البته خیلی علنی چیزی نمی‌گویند. ما تلاش می‌کنیم راهی پیدا کنیم.»

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا پیشتر در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس اعلام کرد تحریم‌ها علیه روسیه هیچ ارتباطی به توافق هسته‌ای با ایران ندارد.

به نوشته رویترز، مقامات غربی می‌گویند بخش‌بندی کردن پرونده اتمی ایران به دلیل منافع مشترک در اجتناب از بحران عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای امکان‌پذیر بوده است.

رویترز گزارش داده مقام‌های غرب در تلاشند تا بررسی کنند آیا آنچه روسیه می‌خواهد فقط به تعهداتش در قبال توافق ایران مربوط می‌شود یا خیر. آنها می‌گویند این امر قابل مدیریت خواهد بود، اما هر چیزی فراتر از آن مشکل‌ساز است.