هوا کردن بادکنک های انفجاری و آتش زا از غزه به سوی اسرائیل، معضل نظامی بزرگی که ارتش باید چاره جویی کند

مقامات امنیتی اسرائیل از مدت ها پیش با این معضل روبرو بوده اند که چگونه می توان از تعرضات گروه های تروریستی در غزه علیه مردم اسرائیل جلوگیری کرد و یا به آن پایان داد، و در همان حال، شیوه هایی که برای رسیدن به این هدف به کار می رود، به زندگی مردم عادی فلسطینی در غزه آسیبی نرساند، و یا آن که چنین زیانی، جنبه حداقل داشته باشد.

این پرسش، اکنون به این علت با شدت تمام مطرح شده که روز گذشته نیز اهالی نواحی پیرامونی غزه در خاک اسرائیل شاهد فرود آمدن بادکنک های انفجاری و یا آتش زا بودند که از داخل غزه به سوی خاک اسرائیل هوا شده بود.

این بادکنک ها معمولا با برخورد با زمین منفجر می شوند و با موجب آتش سوزی می گردند.

در شبانه روز گذشته در مورد آتش سوزی جدید در چمنزارها و چراگاه های نواحی پیرامونی غزه رخ داد که دست کم چهار مورد آن، بادکنک های آتشزایی بوده که از غزه به هوا فرستاده شده بود.

دو روز پیش نیز شمار بیشتری از این بادکنک ها به سوی خاک اسرائیل فرستاده شد که آتش سوزی های زیادی را موجب گردید و بیشه زارهای گسترده ای را نابود کرد.

نیروی هوایی اسرائیل سپیده دم روز گذشته (چهارشنبه) چند موضع نظامی در غزه را هدف قرار داد.

دولت جدید اسرائیل گفته است که از این پس به تهاجمات بادکنکی نیز همانند حملات موشکی واکنش نشان داده خواهد شد. ولی تعرض های شبانه روز گذشته نادیده گرفته شد.

آشنایان امور می گویند که باید در برابر این معضل به چاره جویی اساسی پرداخت. ساکنان شهرک ها و آبادی های پیرامونی غزه نیز بسیار خشمگین هستند که چرا یک راه چاره اساسی هنوز یافت نشده است.

در پاسخ به این اعتراض، توضیح داده می شود که برای حماس و دیگر سازمان های ترور، محنت و ذلتی که اهالی غزه متحمل می شوند اهمیتی ندارد و این شیوه تنبیهی اسرائیل تا کنون کارساز نبوده است.

برخی دیگر از اهالی پیرامونی، توصیه می کنند که اسرائیل با سازمان حماس وارد گفتگو شود تا شاید به تفاهم برسند. ولی یک کارشناس برجسته امور امنیتی اسرائیل، ژنرال ذخیره یعقوو عمیدرور امروز توضیح داد که هدف نهایی حماس نابودی اسرائیل است و رسیدن به تفاهم و توافق امکان ناپذیر می باشد و هرگونه امتیازی که اسرائیل به غزه بدهد، نه به رفاه مردمان، بلکه به صرف تقویت بنیه نظامی سازمان های ترور هزینه خواهد شد.

آقای منشه امیر در مصاحبه روز گذشته رادیو فردا که پرسیده بود چرا اسرائیل علیه اهالی غزه به خشونت دست می زند، با ابراز شگفتی از این شیوه پرسش، توضیح داد که اقدام سپیده دم روز گذشته، در واکنش به ده ها مورد هوا کردن بادکنک های آتش زا از خاک غزه بود که دنباله حملات موشکی به خاک اسرائیل می باشد و اسرائیل باید واکنش نشان داده و بکوشد که به این تعرض ها پایان دهد.

آقای امیر از مصاحبه کننده پرسید: اگر شما در تهران زندگی می کردید و شهرستان مورد حمله موشکی صدام حسین قرار می گرفت، آیا از خود دفاع نمی کردید؟ آیا برای صدام دسته گل میفرستادید؟