هیات شورای امنیت ملی ایالات متحده با کارشناسان امنیتی در اسرائیل گفتگو کرد

اعضای یک هیات بلندپایه امنیتی ایالات متحده، در دیدار از اسرائیل گفتگوهای محرمانه ای را با مقامات ارشد اسرائیلی پیرامون امور خاورمیانه و نیازهای امنیتی اسرائیل به عمل آوردند. با آن که اطلاعات ناچیزی درباره برنامه کاری این گروه انتشار یافته، ارزیابی ها بر آن است که آینده سوریه و سرنوشت نیروهای ایرانی مستقر در آن کشور و همچنین درگیری فزاینده عربستان سعودی با حکومت اسلامی ایران، مهمترین موضوع های مورد بحث بوده است.

این مذاکرات در حالی انجام گرفت که به گفته منابع آگاه ایالات متحده، دولت واشنگتن حکومت عربستان را برای ایستادگی هرچه بیشتر در برابر حکومت ایران و زیاده خواهی های آن در منطق تشویق و دلگرم می کند.
به گفته آگاهان، اعزام این گروه یکی دیگر از اقدامات دولت پرزیدنت ترامپ برای افزایش هماهنگی با اسرائیل، به ویژه در امور آینده سوریه و لبنان به هدف مهار کردن حکومت اسلامی ایران است.
این گونه دیدارهای مقامات امنیتی آمریکا از اسرائیل هرچند ماه یکبار انجام می گیرد و از نظر ایجاد همآهنگی بین دو کشور در امور منطقه ای اهمیت بسیار داردو
در همان روزهایی که این جلسات مشورتی با متصدیان امور اطلاعاتی ایالات متحده ادامه داشت، مقامات دولت اورشلیم ناخرسندی علنی خود را نسبت به سخنان وزیر خارجه روسیه بیان داشته و حتی گفته بودند که ایالات متحده نیز در حفظ منافع امنیتی اسرائیل در سوریه کوتاهی کرده است.
یک مقام آمریکایی که نامش برده نشد، به خبرنگاران گفت: ایالات متحده دارای یک شبکه مهم مناسبات و همکاری های راهبردی با اسرائیل است و هیات های بلندپایه آمریکایی به طور منظم از اسرائیل دیدن می کنند، تا حداکثر همآهنگی بین دو کشور در امور مهم امنیتی منطقه و جهان به دست آید.
گفته شده که توافق ایالات متحده با روسیه در مورد ایجاد نوار حائل بین نیروهای دولتی سوریه و مخالفان آن، یکی از مهمترین موضوع های مورد بحث بوده است.
وزیر خارجه روسیه در سخنانی، حضور افراد سپاه پاسداران و دیگر نیروهای تحت فرمان حکومت ایران در سوریه را یک امر مشروع خوانده بود.
نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل در واکنش به این اظهارات تاکید کردند که دولت اورشلیم هرگز با ادامه حضور نیروهای مسلح وابسته به حکومت اسلامی ایران در سوریه کنار نخواهد آمد.
سرگئی لاوروف در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرده بود که موضوع خروج نیروهای وابسته به ایران از سوریه، در پایان جنگ در آن کشور، با پرزیدنت ترامپ و دولت وی مطرح نشده است.
یکی دیگر از موضوع های مهم مورد بحث بین مقامات امنیتی ارشد اسرائیل و ایالات متحده، خنثی کردن برنامه حکومت ایران برای استقرار دائم در سوریه می باشد.
یک مقام آمریکایی گفت: در این زمینه نیز فرستادگان آمریکایی اطلاعات دست اولی در اختیار مقامات اسرائیل قرار داده اند.
خبرگزاری “وای نت نیوز” در گزارشی نوشت که در مذاکرات مقامات ارشد امنیت ملی اسرائیل و ایالات متحده، مساله برنامه های اتمی ایران و همچنین سرنوشت برجام نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
در همان حال که یک هیات آمریکایی به اسرائیل آمد بود، رئیس جدید شورای امنیت ملی اسرائیل “مئیر بن شیتریت” برای دیدار با همتای آمریکایی خود “اج ار مک ماستر” به واشنگتن رفته بود.
روزنامه نیویورک تایمز نوشته بود که دولت پرزیدنت ترامپ در حال تدوین یک طرح صلح برای ارائه آن به اسرائیل و فلسطینی ها می باشد. منابع خبری اسرائیلی می گویند که این مطلب در دیدار بین کارشناسان اسرائیلی و آمریکایی مطرح نشد.
در ارزیابی ها آمده است که تدوین طرح صلح پرزیدنت ترامپ هنوز در مراحل نخستین خود قرار دارد.
آگاهان گفتند که فرستادگان آمریکایی و کارشناسان آن کشور در طول ماه های اخیر اطلاعات جامعی را در مورد ماهیت نزاع فلسطینی – اسرائیلی گردآوری کرده اند که اکنون می کوشند آن را به صورت یک برنامه جامع در آورند و به دو طرف اسرائیلی و فلسطینی ارائه دهند.
این اقدام در حالی است که ایالات متحده اخیرا به حکومت خودگردان فلسطینی هشدار داد که اگر به اقدامات بین المللی علیه اسرائیل ادامه دهد و از بازگشت به دور میز مذاکره با اسرائیل روی گرداند، ایالات متحد دفتر “سازمان آزادیبخش فلسطین” (ساف) را در واشنگتن خواهد بست.