واکنش‌های گسترده و منفی در آمریکا نسبت به تصمیم بایدن که منجر به فروپاشی افغانستان شد

خروج سریع نظامی آمریکا از افغانستان، که منجر به فروپاشی ارتش و دولت افغانستان و افتادن آن کشور به دست طالبان گردید، انتقادها و واکنش‌های فراوانی را در ایالات متحده در پی داشته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواست “با شرمندگی استعفا دهد”.

ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده و یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های جمهوریخواه در آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «زمان آن فرا رسیده است که جو بایدن، به خاطر آنچه اجازه داده است در افغانستان روی دهد، همراه با موج شگفت انگیز ابتلا به کرونا، فاجعه مرزی، نابودی استقلال انرژی و اقتصاد فلج شده ما، با ننگ و شرمندگی استعفا دهد».

وی افزود: « البته این [استعفای بایدن] نباید مسئله بزرگی باشد، زیرا او از ابتدا به طور قانونی انتخاب نشده بود».

دونالد ترامپ افزود: «چقدر مایه آبرو ریزی است، وقتی طالبان پرچم خود را بر فراز سفارتخانه آمریکا در کابل بالا آورد. این شکست کامل از طریق ضعف، بی‌کفایتی و ناسازگاری کامل راهبردی بایدن است».

بیشتر بخوانید: اوضاع افغانستان؛ ترامپ از بایدن خواست که با شرمندگی استعفا دهد

جرالد فایرشتاین، نایب رئیس ارشد موسسه خاورمیانه و سفیر سابق آمریکا در یمن گفت: «اگرچه متحدان اروپایی ایالات متحده، از خروج سریع از افغانستان حمایت می‌کنند، اما ممکن است این برای آمریکا هزینه ساز باشد».

مادیها افضل، کارشناس سیاست خارجی در موسسه بروکینگز، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، گفت: «فروپاشی افغانستان، به شدت پیام بایدن در مورد تجدید رهبری آمریکا را زیر پا می گذارد».

افضل گفت: «تنها این تصمیم عقب نشینی آمریکا از افعانستان نیست که شعار بایدن مبنی بر “بازگشت آمریکا” را زیر سال می‌برد، بلکه خاموشی و عدم واکنش دولت بایدن به این موضوع است که چرا اوضاع در افغانستان به این سرعت دگرگون شد».

جرالد فایرشتاین، نایب رئیس ارشد موسسه خاورمیانه و سفیر پیشین آمریکا در یمن گفت: «خروج آمریکا از افغانستان به همراه تصمیم ایالات متحده برای پایان دادن به ماموریت جنگی در عراق و خارج ساختن سامانه پدافند پاتریوت از عربستان سعودی، ممکن است به عنوان کاهش تمایل ایالات متحده برای حفظ تعهدات حود برای تامین امنیت آن‌ها تلقی شود».

او افزود که “این می‌تواند پیامدهای بزرگتری در مورد اولویت‌های سیاست خارجی بایدن مانند بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران داشته باشد.”

این کارشناس سیاست خارجی موسسه بروکینگز همچنین گفت: «اگرچه متحدان خارجی آمریکا، تغییر منافع ایالات متحده در افغانستان را درک می‌کنند، اما هرج و مرج و خروج [ایران] از برجام، ممکن است به نفع روسیه و چین باشد».

هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات نیز نگرانی خود را از تصمیم بایدن نسبت به خارج ساختن نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و افتادن این کشور به دست طالبان ابراز داشته‌اند.

«تام کاتن» سناتور برجسته جمهور‌خواه و عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، دو روز پیش (شنبه) با انتشار توییتی گفت: «شکست مفتضحانه در افغانستان، نتیجه عقب‌نشینی بدون برنامه‌ جو بایدن بوده است».

دیگر سناتور برجسته جمهوریخواه، لیندسی گراهام، گفت که “اطمینان دارد، دوباره  القاعده در افغانستان به وجود خواهد آمد.”

لیندسی گراهام، سناتور کارولینای جنوبی، دیروز (یکشنبه) بایدن را به سختی مورد انتقاد قرار داد و گفت: «به نظر می‌رسد رئیس جمهور، از تهدیدهای تروریستی ناشی از طالبان در افغانستان غافل است».

میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه سنا، پنجشنبه گذشته، گفته بود: «استراتژی بایدن، در عرض چند هفته، یک وضعیت ناقص اما پایدار را به یک شرمساری بزرگ و یک فوریت جهانی تبدیل کرده است. بایدن فکر می‌کند که سریع ترین راه برای پایان دادن به جنگ، واگذار کردن آن به حریف است».

«کوین مک کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا نیز خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را «ناشیانه» توصیف کرد.

مک کارتی گفت: « وخامت اوضاع در افغانستان، بر امنیت ملی ایالات متحده تاثیر گذار بوده و خطر تبدیل شدن دوباره افغانستان به پناهگاه دهشت افکنان، تاثیر مستقیمی بر امنیت ملی امریکا خواهد گذاشت».

او افزود که جو بایدن تنها راه حلی که ارائه کرده است، “بازی سیاسی و مقصردانستن‌های بی‌اساس رییس جمهور پیشین آمریکا بوده است.”

دبی دینگل، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و متحد سرسخت کاخ سفید، دیروز در شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت: «سقوط کابل او را به یاد سایگون در سال ۱۹۷۵ انداخت».

اشاره این نماینده، به سقوط سایگون پایتخت ویتنام جنوبی است که به دست ارتش خلق ویتنام و جهبه آزادی ملی، در ۳۰ آوریل ۱۹۷۵ رخ داد. سقوط سایگون، به عنوان شکست آمریکا و جبهه ویتنام جنوبی، پایان جنگ ویتنام، و آغاز دوره رسمی کمونیستی شدن ویتنام تلقی می‌شود.

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، با انتقاد از جو بایدن، گفت: «خارج ساختن نیروهای آمریکایی از افغانستان، ایالات متحده را به سوی وضعیت پیش از حملات ۱۱ سپتامبر بازمی‌گرداند».

مک کال افزود: «دیری نخواهد گذشت که آمریکا یک بار دیگر تهدید خواهد شد».

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده، پیش از سقوط کامل افغانستان به دست ظالبان، با انتشار بیانیه‌ای گفت: «طالبان باید بدانند که جهان نظاره‌گر اقدامات آنان اند. در مورد گزارش‌ها پیرامون برخورد ظالمانه طالبان با تمام افغان‌ها، به ویژه زنان و دختران عمیقاً نگرانیم. ایالات متحده، جامعه بین المللی و حکومت افغانستان باید برای حفاظت از زنان و دختران از برخورد غیرانسانی طالبان، هر آنچه می‌توانند انجام دهند».

او افزود: «حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، روی کمک به زنان و دختران افغان با هم توافق دارند و همه باید برای حفظ دست‌آورد‌های آنان تلاش کنند».

ژنرال بازنشسته دیوید پترائوس نیز، فروپاشی افغانستان را برای آمریکا و بقیه جهان “فاجعه بار” خواند.

مارک جیکوبسون، معاون پیشین نماینده غیرنظامی ارشد ناتو در افغانستان، گفت: «خروج سراسیمه آمریکا از افغانستان، می‌تواند سایر دستاوردهای سیاست خارجی بایدن را در سالهای آینده تحت الشعاع قرار دهد».

وی گفت: «روسیه و چین از این ماجرا، به عنوان سندی برای اثبات ادعای خود مبنی بر اینکه ایالات متحده قابل اعتماد نیست و شاید جهان باید به دنبال رهبران دیگر کشورها باشد، استفاده خواهند کرد. این، بسیار مضرتر و طولانی مدت‌تر از نگرانی در این مورد است که آیا متحدان اصلی آمریکا به تعهد آمریکا به آنها اعتماد دارند یا خیر».