واکنش خبرگزاری‌های بین‌المللی به انتخابات در ایران : یکی از  بی معنی ترین انتخابات در تاریخ ایران است

واکنش خبرگزاری‌های بین‌المللی به انتخابات در ایران : یکی از  بی معنی ترین انتخابات در تاریخ ایران است که نمود سقوط کشور به قعر دیکتاتوری و رادیکالیسم است

خبرگزاری‌های بین‌المللی، در واکنش به انتخابات نمایشی در ایران نوشتند: با نظر به تنگ‌تر شدن حلقه قدرت در جمهوری اسلامی، گسترده‌تر شدن توسعه‌طلبی رژیم ایران در خاورمیانه و تشدید رویارویی‌اش با غرب، و هرچه بیشتر نادیده گرفتن خواسته‌های مردم ایران برای آزادی و دموکراسی، این انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از بی‌معنی‌ترین انتخابات‌ها در تاریخ جمهوری اسلامی است و این انتخابات  نمود سقوط هرچه بیشتر ایران به قعر دیکتاتوری است .

خبرگزاری “سی‌ان‌ان”، در این باره تیتر زد: «برخی از ایرانیان پای صندوق‌هایی می‌روند که یک رئیس جمهوری فوق محافظه‌کار از آنها درمی‌آید».

این شبکه در گزارشی افزود که صرف نظر از اینکه چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، در نظام سیاسی ایران این رهبر است که حرف آخر را در همه امور مهم حکومتی می‌زند.

خبرگزاری “فاکس نیوز” نیز تیتر زد: «همچنانکه معترضان به بایدن اصرار می‌کنند از احیاء توافق هسته‌ای خودداری کند، درخواست‌ها برای تحریم انتخابات ایران اوج می‌گیرد».

به گزارش «فاکس نیوز”، گزارش‌ها از درون ایران ناخرسندی رو به رشد نسبت به انتخابات مهندسی‌شده را ترسیم می‌کنند. فیلم‌ها معترضان را نشان می‌دهد که پوسترهای رئیس جمهوری احتمالی، ابراهیم رئیسی، را آتش می‌زنند یا پاره می‌کند.

«فاکس نیوز» درباره انتخابات با تعدادی از ایرانیان داخل کشور هم صحبت کرده است. یکی گفته: «ما از آقای بایدن انتظار داریم که حقوق بشر مردم ایران را فدای معاملات سیاسی زودگذر نکند، و هیچ گونه پشتیبانی از این رژیم که باعث استحکام دیکتاتوری‌اش بشود نکند.»

“گاردین” نیز نوشته است :  «مشارکت پایین در انتخابات می‌تواند رژیم ایران را با مشکل مواجه کند». این روزنامه که معمولا رویکرد مثبتی به رژیم ایران دارد، این انتخابات را «یکی از مهندسی‌شده‌ترین انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی» نامید.

خبرگزاری “نیویورک تایمز” نیز  تیتر زده است: «’رای ندهید!’ ایرانیان جان‌شان به لب‌شان رسیده است».

این خبرگزاری جسارت معترضان را تحسین می‌کند و می‌گوید «در کشوری با حکومتی اقتدارگرا که رهبرانش به ندرت نمایش آشکار مخالفت را تحمل می‌کنند، ایرانیان بی هیچ هراسی حرف از تحریم انتخابات می‌زنند.»

“نیویورک تایمز” از مردم ایران نقل می‌کند که ایرانیان جان‌شان به لب‌شان رسیده است. در ثانی، رای دادن چه فایده‌ای دارد هنگامی که نتیجه‌اش پیشاپیش مشخص است؟

خبرگزاری “آسوشیتدپرس” نیز روی انتقال قدرت به نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده و تیتر زد: «تندروهای حکومت  در انتخاباتی که به نفع رییسی است ،  رای می‌دهند».

خبرگزاری “سی‌ان‌بی‌سی” نیز با تاکید بر اینکه مردم در این انتخابات هیچ‌کاره‌اند و نقشی در تعیین سرنوشت خود ندارند، تیتر زد: ابراهیم رئیسی، در صورت انتخاب، اولین رئیس جمهوری ایران خواهد بود که حتی قبل از ورود به نهاد ریاست‌جمهوری در میدان پاستور، بابت آمریت در کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در ایران در سال ۱۹۸۸، توسط واشنگتن مورد تحریم قرار گرفته است.

“بی‌بی‌سی” انگلیسی  نیز در حمایت از اصلاح طلبان  نوشت:  «ایرانیان در انتخاباتی پای صندوق می‌روند که رد صلاحیت‌ها آن را خراب کرده است».

خبرگزاری “رویترز”، نیز  نوشته است: «بسیاری احتمالاً در واکنش به مشکلات اقتصادی، انتخابات را نادیده می‌گیرند و به همراه منتقدان داخلی و خارجی آن را تحریم می‌کنند.»

خبرگزاری “بلومبرگ” هم تیتر زد: «انتخابات، مذاکرات هسته‌ای را تا تابستان عقب خواهد انداخت».