ورزشکار بلاروسی درالمپیک توکیو از لهستان تقاضای پناهندگی کرد

کریستینا تسیمانوسکایا، دونده ۲۴ ساله بلاروسی در المپیک توکیو، از لهستان درخواست پناهندگی کرد.

تسیمانوسکایا، دیروز دوشنبه ۱۱ مرداد (۲ اوت)،  در برابر دوربین رسانه‌ها وارد سفارت لهستان در ژاپن شد.

به جز لهستان، جمهوری چک و فرانسه نیز برای اعطای پناهندگی به این ورزشکار بلاروسی اعلام آمادگی کرده بودند.

تسیمانوسکایا، روز یکشنبه ۱۰ مرداد، به خبرگزاری رویترز گفت که او به دنبال انتقاد از مربی خود برخلاف میلش به فرودگاه توکیو منتقل شده و می‌خواهند او را به اجبار به بلاروس بازگردانند. او از کمیته بین‌المللی المپیک درخواست مداخله کرد و اعلام کرد که قصد ندارد به کشورش بازگردد. پلیس فرودگاه توکیو مانع از بازگشت اجباری او شد و این ورزشکار شب را در فرودگاه توکیو سپری کرد.

اکنون او به لهستان پناهنده شده است.

معمولا ورزشکاران کشورهای دیکتاتوری، پس از این‌که تحت فشارهای دولتی قرار می‌گیرند، اقدام به پناهندگی می‌کنند. این پدیده برای ایرانیان بسیار آشناست. تا کنون شماری از ورزشکاران ایرانی، به دلیل فشارهای رژیم از جمله زورگویی به آن‌ها برای عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی در مسابقات، به کشورهای خارجی پناهنده شده‌اند.

سعید ملایی، جودو کار ایرانی یکی از همین ورزشکاران است که در سال ۲۰۱۹ به کشور آلمان پناهنده شد و پس از آن با کسب تابعیت مغولستان، برای تیم ملی آن کشور به میدان‌های بین‌المللی رفت و در باز‌ی‌های المپیک توکیو نیز به مقدال نقره برای مغولستان دست یافت.  ملایی پس از پناهندگی، به اسرائیل سفر کرد و در در مسابقات جایزه بزرگ تل‌آویو شرکت کزد.