وریر دفاع اسرائیل: نیروهای نظامی حکومت ایران در سوریه، از مرز اسرائیل دور هستند

وزیر دفاع اسرائیل می گوید که حکومت اسلامی ایران نیروی نظامی در نزدیکی مرزهای اسرائیل با سوریه مستقر نساخته است و از این بابت جای نگرانی نیست. این سخنان در حالی انتشار می یابد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشتر هشدار داده بود که نیروهای حکومت ایران نباید در سوریه ماندنی شوند و اسرائیل حتی به بهای یک درگیری نظامی، نخواهد گذاشت که افراد سپاه پاسداران و چریک های حزب الله لبنان به فاصله چهل کیلومتری از مرز اسرائیل در بلندی های گولان برسند.

اویگدور لیبرمن در گفتگو با خبرنگاران اسرائیلی، در این رابطه گفت: «وظیفه اسرائیل در درجه نخست حفظ مصالح امنیتی کشور در برابر تهدیدهای خارجی است». او گفت: «درست است که شماری از مستشاران نظامی و کارشناسان اعزامی آن به خاک سوریه، به مرزهای اسرائیل نزدیک شده اند، ولی هیچ نیروی نظامی ایرانی در نزدیکی خاک اسرائیل مستقر نمی باشد.

بنیامین نتانیاهو در ماه های اخیر بارها نسبت به نزدیک شدن نیروهای اعزامی سپاه پاسداران و حزب الله به مرزهای اسرائیل هشدار داده بود.

در همین رابطه شماری از روزنامه های عربی نوشته بودند که احتمال می روزد نوعی توافق ضمنی بین اسرائیل و حکومت بشار اسد در سوریه به دست آمده باشد که به موجب آن اسرائیل با ادامه حکومت اسد در دمشق مخالفتی نورزد و در مقابل پرزیدنت بشار اسد قول دهد که نخواهد گذاشت نیروهای ایرانی از فاصله چهل کیلومتری مرز اسرائیل فراتر روند.

هیچ یک از این حدس و گمان ها مورد تائید منابع آگاه خبری قرار نگرفته است.

اویگدور لیبرمن در ادامه مصاحبه با خبرنگاران گفت: «سیاست حکومت ایران به راه انداختن جنگ های نیابتی در نقاط مختلف منطقه است و از این جهت نیروهای مسلح خود ایران در کشورهای همسایه اسرائیل نمی جنگند. آن ها انجام نبرد در سوریه را به عهده حزب الله لبنان گذاشته اند و در یمن توسط حوثی ها به درگیری مسلحانه با عربستان سعودی پرداخته اند و خود افراد سپاه پاسداران در آن سرزمین نمی جنگند.»

وزیر دفاع در توجیه استدلال خود افزوده گفت: «حکومت ایران در یمن حضور فیزیکی ندارد، بلکه گروه های حوثی را تعلیم می دهد و برایشان پول و اسلحه می فرستد. این دقیقا همان شیوه ای است که حکومت ایران در سوریه در پیش گرفته است».

لیبرمن بی آن که مشخصا به واحدهای چون زینبیون و فاطمیون و گروه های مانند آن ها اشاره کند، گفت: «رژیم ایران گروه های از مسلمانان شیعه از پاکستان و افغانستان و کشورهای دیگر را برای جنگ بسیج کرده و آن ها را به سوریه و عراق می فرستد».

وزیر دفاع پس از این توضیحات افزوده گفت: ما به حکومت ایران اجازه نخواهیم داد که نیروهای خود را در نزدیکی مرزهای اسرائیل مستقر سازد.

لیبرمن در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگاران گفت: وزارت دفاع برای تقویت امنیت کشور و تامین نیازهای ارتش به بودجه های بیشتری نیاز دارد ولی وزارت دارائی با تامین این گونه بودجه ها مخالفت می ورزد.