وزیر آموزش و پرورش می گوید:  ۳ میلیون دانش‌آموز به علت عدم دسترسی به گوشی هوشمند ترک تحصیل کردند

کوتاه مدتی پس از آنکه  محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش از ترک تحصیل سه میلیون دانش‌آموز در سال تحصیلی گذشته خبر داد، وزارت آموزش و پرورش این خبر را رد کرد و گفت آمار سه میلیون نفر مربوط به دانش‌آموزانی است که گوشی هوشمند ندارند.

وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: «این آمار مربوط به اوایل سال تحصیلی اخیر بوده است».

این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش، چند روز پیش با تایید آمار سه‌ میلیون دانش‌آموز ترک تحصیل کرده در دوران همه‌گیری کرونا گفته بود دلیل آن در دسترس نبودن اینترنت و ابزار آموزش آنلاین است.

حاجی میرزایی معیار شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل را عدم ثبت نام در “شبکه شاد” ذکر کرد؛ با این حال شماری از کارشناسان هشدار داده‌اند برخی از کودکان با اینکه در این شبکه نام‌نویسی کردند اما به دلیل محرومیت امکان ادامه تحصیل نیافتند.

با  شروع کرونا و آغاز آموزش مجازی در ایران، گزارش‌ها حاکی از افزایش میزان ترک تحصیل در میان دانش‌آموزان ایرانی بوده است. همزمان  بهروز محبی، نماینده مجلس، هم  گفت که در برخی از شهرستان‌ها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دانش آموزان ترک تحصیل کرده‌اند.

با این حال، آموزش و پرورش به آمارهای رسمی اکتفا کرده و گفته است تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل از ۱۴۶ هزار نفر در سال گذشته به ۲۱۰ هزار نفر در سال تحصیلی کنونی افزایش یافته است.