وزیر خارجه آمریکا: در مورد تغییر برجام موفق می شویم، زیرا پایان شب سیه، سفید است

وزیر خارجه ایالات متحده که در روزهای اخیر با همتایان خود از چند کشور اروپایی دیدار داشته، اعلام کرد که کارگروه های اروپایی و آمریکایی برای بررسی موادی از برجام که باید تغییر یابد، شروع به فعالیت کرده اند.

در این کارگروه ها، کارشناسان آمریکایی و کشورهای آلمان، فرانسه و بریتانیا عضویت دارند و ماموریت آن ها بررسی خواسته های رئیس جمهوری ایالات متحده برای تغییر برجام است.

آگاهان گفتند که این رویداد نشان می دهد که کشورهای اروپایی به خواسته های پرزیدنت ترامپ بی اعتنایی نکرده و آن را جدی گرفته اند و اکنون می خواهند بررسی کنند که لزوم انجام چه نوع تغییراتی را باید با حکومت ایران در میان گذارند.

وزیر خارجه ایران و دیگر مقامات آن کشور در هفته های اخیر تاکید کرده اند که حاضر به گشودن برجام و یا انجام تغییراتی در آن نیستند. ولی اکنون کشورهای اروپایی می خواهند زیر فشار ایالات متحده، این امکان را بررسی کنند و فهرستی از اموری را که باید تغییر یابد مشخص سازند.

رکس تیلرسون در پایان سفر پنج روزه خود به سا کشور اروپایی، اعلام کرد که دولت های آلمان، فرانسه و بریتاینا با برپایی این کارگروه ها و تعیین موادی که باید تغییر یابد موافقت کرده اند. سه کشور نامبرده، از اعضای گروه ۵+۱ هستند که با حکومت ایران به توافق اتمی برجام رسیدند. چین و روسیه نیز به عنوان اعضای دائم شورای امنیت، در این گروه عضویت داشتند. ولی آن ها به طور کامل از حکومت ایران دفاع می کنند.

وزیر خارجه ایالات متحده نسبت به احتمال موفقیت در این تلاش ابراز خوش بینی کرد و گفت: “پایان شب سیه، سفید است و همیشه پس از تاریکی روشنایی فرا می رسد”.

پرزیدنت ترامپ ۱۲۰ روز مهلت داده تا چهار معیار تعیین شده توسط وی در توافق برجام اصلاح شود و اطمینان حاصل گردد که نقش فتنه آفزینی های رژیم ایران در منطقه نیز باطل خواهد شد.

رکس تیلرسون گفت که مساله برجام، تنها موضوع کوچکی در مجموعه دلمشغولی های ایالات متحده در امور خاورمیانه است.

حکومت ایران اعلام داشت که برخلاف گزارش های انتشار یافته، هرگز با اروپائیان برای اصلاح برجام به توافق نرسیده است.