وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی با وزیر خارجه اسرائیل و بلندپایگان امارات، بحرین و مراکش، خواهان گسترش “پیمان ابراهیم” شد

در نخستین سالگرد امضای معاهدات صلح بین اسرائیل با چند کشور عربی، موسوم به “پیمان ابراهیم”، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده با ابراز خرسندی عمیق از این تحول صح آمیز در خاورمیانه، کشورهای بیشتر عربی و اسلامی را فرا خواند که دست صلح و آتش زا جان با اسرائیل را بفشارند و با این کشور پیمان دوستی امضا کنند.

این نخستین بار است که یک مقام ارتش در دولت پرزیدنت بایدن، این چنین آشکار و قاطعانه از “پیمان ابراهیم” که در دوران پرزیدنت ترامپ امضا شد جانبداری یم کند و از کشورهای عرب و اسلامی بیشتری می خواهد که به این روند بپیوندند.

وزیران خارجه اسرائیل و ایالات متحده از طریق یک تماس از راه دور، با نمایندگان ارشد بحرین، امارات عربی متحده و مراکش گفتگو کردند و مزایای رسیدن به صلح و گزیدن راه همکاری را مورد تاکید قرار دادند و در این فرصت، آنتونی بلینکن گفت که باید این روند گسترش یابد و کشورهای عرب و اسلامی بیشتری به آن بپوندند.

کشور آفریقایی سودان که سالیان دراز دارای یک رژیم دیکتاتوری بوده، با به روی کار آمدن دولت موقت مردمی، اعلام داشته که با اسرائیل صلح می کند، ولی پیمان رسمی صلح هنوز امضا نشده و دولت سودان انتظار دارد که از مراسم در کاخ سفید و با حضور پرزیدنت بایدن انجام گیرد.

پیشتر ارزیابی شده بود که رئیس جمهوری دموکرات ایالات متحده نسبت به روند صلحی که در دوران پرزیدنت ترامپ و با کوشش گسترده او به دست آمده التهاب زیادی نشان نمی دهد. ولی شرکت آنتونی بلینکن در این گفتگویی ویدیویی و دعوت او از کشورهای عربی و اسلامی بیشتر برای پیوستن به این روند، می تواند امیدوار کننده باشد.

پرزیدنت بایدن گفته بود که برای از سرگیری مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینیان اولویت قائل است. ولی با گذشت چند ماه از آغاز ریاست جمهوری او، اکنون بلینکن تایید می کند که قضای کنونی برای از سرگیری گفتگوها مناسب نیست.

آگاهان در اسرائیل گفتند که وزارت خارجه این کشور چندین ماه است که به تماس های غیرعلنی با مقامات چندین کشور اسلامی و عربی ادامه می دهد، ولی هنوز نتیجه ملموسی به دست نیامده است. گفته شده که اسرائیل خواهان پیوستن عربستان سعودی، سلطان نشین عمان، امیرنشین قطر و حتی دولت کویت به “پیمان ابراهیم” است. ولی در شرایط کنونی بعید می نماید که این تلاش در آینده نزدیک به نتیجه مطلوب برسد.

همچنین تماس هایی با یک یا چند کشور اسلامی در قاره آفریقا و خاور دور جریان دارد که آن هم هنوز به خط نهایی نرسیده است.

دولت پرزیدنت بایدن در ماه های گذشته التهابی برای برگزاری مراسمی به مناسبت نخستین سالگرد امضای “پیمان ابراهیم” نشان نداده بود.