وزیر خارجه امارات عربی متحده، فتنه گری های منطقه ای رژیم ایران را نکوهش کرد و از حوثی ها یمن گفت

وزیر خارجه امارات عربی متحده، شیخ عبدالله بن زاید، در همایش رسانه ای مشترک با وزیران خارجه اسرائیل و ایالات متحده، رژیم ایران را با صراحت مورد حمله قرار داد و آن را رژیمی تجاوزگر توصیف کرد که امنیت منطقه را برهم می زند.

شیخ عبدالله بن زاید این سخنان را پس از نشست سه گانه ای بیان کرد که بین او با یائیر لپید و آنتونی بلینکن برگزار شد و در آن مسائل صلح و امنیت منطقه و همچنین تهدیدهای حکومت ایران، و چگونگی رویارویی با زیاده خواهی های آن رژیم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این نخستین بار بود که چنین  همایش سه جانبه ای با حضور وزیران خارجه اسرائیل و امارات، در کنار همتای آمریکایی آن ها برگزار می شود.

وزیر خارجه امارات، همنوا با یائیر لپید، اتمی شدن رژیم ایران را یک خطر بزرگ دانست که امنیت و ثبات منطقه را به خطر می اندازد. او از ایالات متحده و جامعه جهانی خواستار شد که با هر طریق ممکن، جلوی اتمی شدن ایران را بگیرند.

این نخستین بار است که مقامات ارشد امارات، این چنین علنی و با قاطعیت، از خطرات اتمی رژیم ایران سخن می گویند و خواهان پایان بخشیدن به آن هستند.

خطرات امنیتی از سوی حکومت ایران و راه های مقابله با آن، یکی از موضوع های مهم مورد بحث در نشست لیپید، بلینکن و بن زاید بود. اما در کنار آن دو موضوع مهم دیگر نیز مطرح شد. نخست آن که چگونه می توان “پیمان ابراهیم” را گسترش داد و شماری بیشتری از امیرنشین ها و کشورهای عربی دیگر به آن بپیوندند.

پیوستن دولت پرزیدنت بایدن به روند گسترش “پیمان ابراهیم” احتمال موفقیت را افزایش می دهد، زیرا با تشویق دولت پرزیدنت ترامپ بود که چهار کشور عربی دست صلح اسرائیل را فشردند و اکنون نیز با پشتیبانی و تشویق ایالات متحده، احتمال خوبی برای گسترش آن وجود دارد.

مقامات اسرائیلی در روزهای اخیر گفته اند که یک کشور عربی دیگر در آستانه صلح با اسرائیل است. نام این کشور همچنان محرمانه است، ولی احتمال می رود که منظور، سلطان نشین عمان باشد که با حکومت اسلامی ایران نیز روابط دوستانه ای دارد و در بخش جنوبی تنگه هرمز قرار دارد.

وزیر خارجه امارات، در انتقاد گزنده از فتنه گری های حکومت ایران، از جمله گفت: «ما می خواهیم همه اعراب و از جمله مردم یمن در رفاه و امنیت زندگی کنند. ولی اجازه نخواهیم داد که یک حزب الله دیگر در یمن سر بلند کند».

مساله صلح اسرائیل و فلسطینی ها نیز در گفتگوها مطرح شد و وزیر خارجه امارات گفت که دوستی و همکاری کشورش با اسرائیل، به حساب منافع فلسطینی ها نیست و دولت ابوظبی همچنان مدافع حقوق فلسطینی ها بوده و خواهد بود.