وزیر خارجه سوئد با آمدن به اورشلیم، و دیدار با همتای اسرائیلی خود: برای گرم کردن روابط تلاش داریم

وزیر خارجه سوئد که برای دیدار رسمی به اسرائیل آمده، در دیدار از اورشلیم به موزه یادبود قربانیان هولوکاست (یَد وَ شِم) رفت و در کنار “مشعل جاوید” در “خیمه یادبود” در مراسمی شرکت جست و به یاد قربانیان دسته گلی به روی سنگ یادبود نثار کرد.

در هفت سال اخیر، این نخستین تماس دیپلماتیک دوستانه بین اورشلیم و استکهلم می باشد. روابط دو کشور هنگامی به تیرگی گرایید که دولت سوئد گروه های تروریستی فلسطینی را به عنوان کشور مستقل فلسطین به رسمیت شناخت. در این سال ها، فعالیت های بسیاری علیه اسرائیل در سوئد به عمل آورد که سردی روابط را دو چندان کرد.

اکنون روزنامه های استکهلم می نویسند که وزیر خارجه سوئد به اسرائیل آمده و در بازدید از موزه هولوکاست، دسته گلی در کنار مشعل جاوید نثار کرده تا بدین سان، یخ روابط سرد طرفین را آب کند.

وزیر خارجه سوئد در این دیدار به خبرنگاران وعده داد که کشورش قاطعانه با پدیده های یهودستیزی مبارزه خواهد کرد.

وزیر خارجه سوئد در این سفر با وزیر خارجه اسرائیل نیز دیدن کرد و طرفین توافق کردند که برای گرم کردن روابط و گسترش مناسبات به تلاش متقابل دست خواهند زد.

ولی در این دیدار نیز وزیر خارجه سوئد به همتای اسرائیلی خود گفت که از دیدگاه دولت سوئد، همچنان اندیشه برپایی کشور فلسطینی در کنار اسرائیل می تواند راهکار خوبی برای تامین حقوق و آرمان های فلسطینی ها باشد.

خانم وزیر به خبرنگاران گفت که سوئد و اسرائیل خواهان گسترش مناسبات اقتصادی و فرهنگی هستند. ولی اختلاف نظرهایی نیز دارند  دو کشور از پیوندهای گسترده و دیرین برخوردار بوده اند، البته اختلافاتی نیز دارند که این، یک امر طبیعی در روابط دولت ها می باشد. ولی این امر موجب سردی روابط شده و ما با این دیدار می خواهیم آن را دوباره گرم کنیم