وزیر خارجه عربستان در سخنان بی سابقه، نقش اسرائیل در منطقه را تحسین کرد و لحن شدیدتری علیه اتم رژیم ایران داشت

دولت عربستان سعودی لحن کلام خود را در نکوهش برنامه های اتمی و موشکی رژیم ایران شدیدتر کرده و وزیر خارجه عربستان، فیصل بن فرحان در آخرین سخنان خود، رژیم ایران را متهم ساخت که به دور از کنترل بازرسان بین المللی، به برنامه های اتمی خود شتاب بخشیده و غنی سازی اورانیوم را به سطح شصت درصد رسانده است.

وزیر خارجه عربستان، در بخش دیگری از اظهارات خود، برای نخستین بار به تحسین اسرائیل پرداخت و نقش این کشور را در امنیت منطقه ستود و از برقراری آشتی بین کشورهای عرب و اسرائیل ابراز خشنودی کرد و گفت امیدوار است که در آینده گسترش یابد.

در حال حاضر بعید است که این سخنان مشروح و بی پرده فیصل بن فرحان نشان آن باشد که عربستان نیز به زودی به صلح با اسرائیل روی خواهد آورد. ولی اظهارات او ممکن است برخی دیگر از کشورهای عرب را برای صلح با اسرائیل تشویق کند. شایع است که سلطان نشین عمان امیرنشین عربی آینده ای خواهد بود که با اسرائیل پیمان صلح امضا خواهد کرد.

شدت گرفتن لحن انتقادهای دولت عربستان نسبت به رژیم ایران در حالی است که در دولت رئیسی نیز تلاش های رژیم برای برطرف کردن تنش با عربستان و بازگشت به روابط عادی همچنان ادامه دارد و حتی در تهران، نسبت به احتمال رسیدن به توافق ابراز خوش بینی شده است.

فیصل بن فرحان در دیدار از واشنگتن چند بار گفت که نقض تعهدات برجامی از جانب رژیم ایران، منطقه و جهان را با خطرات بیشتری روبرو ساخته است. وزیر خارجه عربستان از رژیم ایران خواستار شد هرچه زودتر به مذاکرات برجامی باز گردد و از مانورهای وقت کشی دست بردارد.

وزیر خارجه عربستان تایید کرد که تا کنون چهار دور مذاکره بین عربستان و رژیم ایران برگزار شده، ولی پیشرفت قابل ملاحظه ای در آن به دست نیامده است.

پیشتر ارزیابی شده بود که رژیم ایران به علت هراس از پیوستن عربستان به جبهه طرفداران صلح با اسرائیل است می کوشد با عربستان به سازش برسد. اگر دولت ریاض با اسرائیل صلح کند، نه تنها امیرنشین های دگیر حوزه خلیج فارس نیز به این روند خواهند پیوست، بلکه احتمال برپایی یک پیمان نظامی در برابر دست اندازی های حکومت ایران افزایش خواهد یافت.

در شرایط کنونی، که ارتش ایالات متحده قصد دارد تا چند ماه دیگر کاملا از خاورمیانه بیرون رود، اهمیت حضور اسرائیل در منطقه و امکان همکاری اعراب با این کشور دو چندان می شود.