وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا رفته است. موضوع مهم: بحث درباره رفتار رژیم ایران و فروش اف – ۳۵ به امارات


وزیر دفاع اسرائیل، ژنرال نیروهای ذخیره بنی گانتس، برای دیدار با مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده، امشب (سه شنبه) وارد واشنگتن می شود و منابع آگاه خبری در اورشلیم می گویند که تهدیدهای ناشی از رفتارهای حکومت ایران در خاورمیانه، یکی از مهمترین موضع های مورد بحث خواهد بود.
به گفته همین منابع، موضوع مهم دیگری که بنی گانتس با وزیر دفاع ایالات متحده، مارک اسپر، در میان خواهد گذاشت، لزوم حفط برتری نظامی اسرائیل در منطقه است.
این نگرانی اسرائیل از هنگامی برانگیخته شد که ایالات متحده تصمیم گرفت درخواست امارات عربی متحده را برای خرید چند فروند هواپیمای رادارگریز و پیشرفته از نوع اف – ۳۵ بپذیرد. با آن که امارات با اسرائیل پیمان آشتی و همکاری امضا کرده، ولی اسرائیل بیم دارد که در شرایط خاصی این هواپیما به دست افراد یا گروه هایی برسد که همچنان با اسرائیل در ستیز هستند و ممکن است به این کشور آسیب برسانند.
در مورد نگرانی های اسرائیل درباره رژیم ایران، آگاهان می گویند که آژانس بین المللی انرژی اتمی سیاست قاطعی در برابر رژیم ایران در پیش نگرفته و از رو کردن تخلفات حکومت ایران از برجام و عدم همکاری با آژانس در مورد سایت ها مشکوک، تلاش کافی به عمل نمی آورد.
همچنین، از دیدگاه اسرائیل، کشورهای اروپای غربی در برابر تخلفات رژیم ایران از برجام، هیچ اقدام قاطعی به عمل نیاورده و به اعتراض های لفظی بسنده می کنند.
البته قرار است که امروز (سه شنبه) مقامات ارشد سه کشور عمده اروپایی، در نشستی، این تخلفات آشکار را که زیرپا گذاشته تعهدات عمده رژیم ایران در چارچوب برجام است، به بررسی بپردازند. ولی بعید می نماید تصمیم بگیرند که موجب خروج کامل رژیم ایران از برجام شود و به این بازی موش و گربه پایان دهد.
سفر وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن برای رایزنی با مقامات نظامی و اطلاعاتی، در روابط دو کشور یک امر عادی است و به هیچ رویداد ناگهانی بستگی ندارد.
برای اسرائیل بسیار مهم است که برتری هوایی و نظامی خود در منطقه را حفظ کند و برای رسیدن به این هدف، راهکارهایی ارائه شده که گانتس با اسپر درباره آن گفتگو خواهد کرد.
یکی از این راهکارها آن است که نوع پائین تری از اف -۳۵ به امارات فروخته شود و متقابلا نوع بسیار پیشرفته تری در اختیار اسرائیل قرار گیرد.
اسرائیل جمعا پنجاه فروند از این نوع جنگنده را که در جهان نظیر ندارد سفارش داده و احتمالا تا کنون بیش از ده فروند آن را تحویل گرفته است.
ایجاد یک نیروی هوایی قوی در امارات، می تواند یک خطر جنگی نیز برای حکومت ایران ایجاد کند، ولی در همان حال، در منطقه ای که رویدادهای آن قابل پیش بینی نیست، ممکن است شرائطی به وجود آید که این امر، به امنیت اسرائیل آسیب برساند.