وزیر دفاع اسرائیل: در غزه بی کفایتی رهبران وجود دارد و نه یک فاجعه انسانی

دو روز پس از آن که رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، ژنرال گادی آیزنکوت از وضع دشوار معیشتی در نوار غزه سخن گفت و ابراز نگرانی کرد که ممکن است این امر حماس را در سال میلادی جاری به جنگ تازه ای علیه اسرائیل بکشاند، وزیر دفاع اویگدور لیبرم گفت که در غزه “فاجعه انسانی” وجود ندارد، بلکه گروه حاکم بر آن سرزمین قادر به ارائه خدمات شهروندی از قبیل آب و برق نمی باشد و این، امر تازه ای نیست.

لیبرمن گفت موضوع وخیم ترین شدن ارائه خدمات شهروندی در غزه، “امری است که اسرائیل باید آن را در نظر بگیرد”.

و توضیح نداد که منظورش چیست. ولی یک وزیر دیگر کابینه به نام ییسرائیل کاتس پریروز گفته بود که لیبرمن قصد دارد از بیت المال اسرائیل خدمات متنوعی را در اختیار اهالی غزه بگذارد.

مردم غزه اکنون مدت مدیدی است با خاموشی های برق روبرو هستند، آب آشامیدنی سالم ندارند و خدمات پزشکی در آن سرزمین به پائین ترین سطح رسیده است.

وزیر انرژی اسرائیل، دکتر یوال اشتاینیتس چندی پیش گفته بود که اسرائیل ممکن است تامین بخشی از برق مورد نیاز غزه را به عهده بگیرد. قطع برق در آن سرزمین به علت آن است که حکومت خودگردان فلسطینی حاضر یا قادر به پرداخت هزینه خرید سوخت برای غزه نیست و کارخانجات تولید برق در آن سرزمین فقط روزی سه ساعت کار می کنند.

ژنرال آیزنکوت نیز در نشست پریروز (یک شنبه) هیات دولت پیشنهاد کرده بود که برای کاهش رنج و محنت اهالی غزه، اقداماتی صورت گیرد، وگرنه حماس ممکن است از روی استیصال به جنگ علیه اسرائیل روی آورد.