وزیر دفاع اسرائیل موافقت کرد که پانصد میلیون دلار به حکومت خودگردان فلسطینی، برای حل بحران اقتصادی وام داده شود

موافقت بنی گانتس وزیر دفاع با اعطای وام پانصد میلیون دلاری به حکومت خودگردان فلسطینی، با انتقاد بخشی از جناح راست کشور روبرو شد و ممکن است اجرای این تصمیم با مخالفت هایی در داخل کابینه کنونی نیز روبرو شود. ولی بنی گانتس می گوید که قاطعانه این تصمیم را پیش خواهد برد و آن را به سود امنیت اسرایئل می داند.

از سوی دیگر، اغتشاشات شبانه فلسطینی ها درخط مرزی اسرائیل با غزه، شب گذشته نیز برای سومین شب متوالی ادامه یافت. ژنرال آویو کوخاوی رئیس ستاد کل ارتش اعلام کرد که اسرائیل با ادامه این وضع کنار نخواهد آمد و آماده است برای پایان بخشیدن به آن، به اقدامات دفاعی دست بزند.

وزیر دفاع اسرائیل در اقدامی که در یازده سال گذشته بی سابقه بوده، شامگاه دو روز پیش (یکشنبه) به رام الله رفت و با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و همچنین شماری از بلندپایگان فلسطینی به گفتگو نشست و در پایان آن وعده داد که اسرائیل اعطای وام پانصد میلیون دلاری را عملی خواهد ساخت تا اقتصاد فلسطینی را از فروپاشی برهاند.

در این دیدار، رهبر فلسطینی ها از وزیر دفاع اسرائیل خواستار شد که اجساد شصت تروریست فلسطینی که در جریان حملات آدمکشی علیه شهروندان اسرائیلی به هلاکت رسیده اند به تشکیلات خودگردان تحویل داده شود و این در حالی که باقیمانده پیکر دو سرباز جانباخته اسرائیلی در غزه، سالیان دراز است که در اختیار حماس است، ولی بابت بازگردانیدن آن ها به اسرائیل، خواستار رهایی صدها تروریست محکوم فلسطینی از زندان های اسرائیل است، امری که اسرائیل نمی تواند آن را بپذیرد و تروریست هایی را آزاد کند که دوباره ممکن است به اسرائیلی کشی روی آورند.

راستگرایان اسرائیل همچنین انتقاد می کنند که چرا آقای بنی گانتس در دیدار با محمود عباس، از او خواستار نشد پرداخت مستمری ماهیانه به تروریست های فلسطینی زندانی در اسرائیل و خانواده های تروریست های مقتول، متوقف شود. اسرائیل مدت مدیدی است که این خواسته را مطرح ساخته، ولی محمود عباس می گوید که حتی اگر همه فلسطینی هانان و آب هم نداشته باشند، این کمک مالی متوقف نخواهد شد.

اسرائیل می گوید: قابل تحمل نیست که فردی بخواهد اسرائیلی ها را بکشد و اگر به زندان افتاد و یا هلاک شد، حکومت خودگردان به او و خانواده اش جایزه بدهد.

تا بحال چتدین مورد پیش آمده که جوانان و حتی نوجوانان فلسطینی که خانواده های آن ها درفقر زندگی می کنند، به عملیات تروریستی در اسرائیل دست زده اند، تا دستیگر و یا هلاک شوند و خانواده های آنان از مقرری ثابت و مطمئن برخوردار شوند.

در مقابل این استدلال، برخی سیاستمداران اسرائیلی ارزیابی می کنند که اگر کمک مالی انجام نشود و حکومت خودگردان فرو بپاشد، حماس و دیگر سازمان های ترور جای آن را پرخواهند کرد و امنیت اسرایئل بیش از پیش به خطر خواهد  افتاد.

محمود عباس رهبر حکومت خودگردان فلسطینی در دیدار با بنی گانتس تاکیدکرد که او همچنان از ترور گریزان است و راهکارهای مسالمت آمیز را توصیه می کند.

پرزیدنت بایدن در دیدارآدینه گذشته با نفتالی بنت، به دولت اسرائیل توصیه کرد برای حل نزاع با فلسطین ها کوشا باشد.

دیدار بنی گانتس با محمود عباس ساعتی پس از بازگشت نفتالی بنت از واشتنگتن انجام گرفت. وزیر دفاع به خبرنگاران گفت که دیدار با رئیس تشکیکلات خودگردان فلسطینی، با اطلاع قبلی و موافقت نخست وزیر صورت گرفته و او در جریان گفتگوها قرار داشته است.

همزمان، اعلام شد که یک سرباز اسرائیلی که در جریان اغتشاشات آدینه گذشته در خط مرزی غزه، هدف یک گلوله به جمجمه خود قرار گرفته بود، علیرغم تلاش پزشکان، شب گذشته درگذشت و با حضور بیش از یک هزار نفر به خاک سپرده شد.

آشوبگران فلسطینی، که خود را “گردان مزاحمت های شبانه” می نامند، شب گذشته نیز در طول خط مرزی اسرائیل به اغتشاش و ایجاد مزاحمت برای اسرائیلیان پیرامونی غزه ادامه داند. فلسطینی ها اعلام کردند که در جریان تلاش دفاعی سربازان اسرائیلی، سه فلسطینی در نتیجه استنشاق دود غلیط آسیب دیدند که در مورد یکی از آنان شدیدتر بود. ارتش اسرائیل تلاش بسیار می کند که آشوبگران فلسطینی کشته نشوند.