وکیل برجسته حقوق بشر و پیگیر اعدام‌های دهه ۶۰: «نماینده هیچ کشور دموکراتیکی نباید با رئیسی دست بدهد»

جفری رابرتسون، وکیل برجسته حقوق بشر و یکی از نخستین کسانی که درباره اعدام‌های دهه ۶۰ در ایران تحقیق کرده با انتشار مقاله‌ای در روزنامه امروز (پنجشنبه ) بریتانیایی گاردین تاکید کرد: «جهان باید  از کارنامه ابراهیم رئیسی در آن دوره وحشتناک آگاه باشد.»

این وکیل استرالیایی-بریتانیایی که در سال ۲۰۱۰ از سوی بنیاد عبدالرحمان برومند مامور تحقیق درباره اعدام‌های دهه ۶۰ شده بود و با بیش از ۴۰ بازمانده مصاحبه کرد، در یادداشت خود تاکید کرده است: «مصونیت دیپلماتیک [رئیسی] نمی‌تواند بهانه‌ای در تلاش مضاعف نکردن برای محاکمه مسئولان باشد»

رابرتسون در ادامه نوشت: «همه خانواده‌های قربانیان و همچنین جهان حق دارند بدانند که رئیسی در این دوره وحشتناک دقیقا چه کاری انجام داده است و چگونه حکم اعدام انسانهای بیگناه را برای اعدام داده است ، انسان هایی که حتی فرصت دفاع به آنان داده نشده است ».

او با اشاره به انجام نشدن تحقیقی از طرف سازمان ملل نگاشت:  «کشتار در زندان [سال ۶۷] بر وجدان سازمان ملل سنگینی می‌کند. اکنون که حقیقت در مورد نابودی وحشیانه هزاران زندانی در حال آشکار شدن است، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد وظیفه دارد یک تحقیق مناسب انجام دهد».

این وکیل برجسته و محقق اعدام‌های دهه ۶۰ اشاره کرده ممکن است آمریکا رئیسی را که در سال ۲۰۱۹ میلادی در فهرست تحریم‌های این کشور قرار گرفت، از ورود به ایالات متحده منع کند.

جفری رابرتسون همچنین تاکید کرد که دست‌کم هیچ نماینده‌ای از کشورهای دموکراتیک نباید با او دست دهد یا حرف‌هایش را جدی بگیرد.