پرویز پرستویی نامه خود به خامنه ای را پس گرفت.اصغر فرهادی از اعتراضات مردمی حمایت کرد.شوالیه آواز ایران:مردم باید به دنبال حق خود باشند

با گسترش یافتن اعتراضات مردمی در ایران چهره های مطرح هنری و فرهنگی در ایران به آن واکنش نشان داده اند.

اصغر فرهادی، سینماگر که امسال عضو هیئت داوران جشنواره کن است، روز سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت، گفت: «اکنون هیچ‌ چیز خیلی از مردم ایران را خوشحال نمی‌کند.»

آقای فرهادی که برنده دو جایزه اسکار است، در بخشی از سخنان خود در نشست خبری جشنواره کن، با اشاره به اعتراضات جاری مردم در ایران، گفت خوشحال است که عضو هیئت دوران است، اما خوشحالی‌اش عمیق نیست.

او در ادامه افزود: «با توجه به اتفاقاتی که این روزها در کشورم رخ می‌دهد، خیلی از ایرانی‌ها اصلاً نمی‌توانند واقعاً خوشحال باشند.»

اعتراضات مردمی اخیر در ایران از نیمه اردیبهشت امسال در پی اعلام رسمی گران شدن نان و در واکنش به افزایش شدید قیمت مواد غذایی آغاز شده و همچنان در برخی شهرها دارد.

اصغر فرهادی در نشست خبری جشنواره کن تأکید کرد: «مردمی که گذشته پرافتخار، فرهنگ و تاریخ غنی دارند، این همه نخبه در داخل کشور و جهان دارند و این همه ثروت منابع طبیعی دارند، طاقت‌شان تمام شده است.»

همچنین پرویز پرستویی، هنرپیشه ایرانی، روز چهارشنبه پیام اینستاگرامی اخیر خود در دفاع از مردم معترض به گرانی را حذف کرد.

پرستویی در این پیام که روز سه‌شنبه منتشر کرده بود خطاب به علی خامنه ای، در حمایت از مردم معترض ایران، نوشته بود: «حکم رفاه ملت را با خون بنده امضا کنید.»

این بازیگر که پیش تر از نزدیکان تروریست بزرگ قاسم سلیمانی بود همچنین با اشاره به موج گرانی‌ها و اعتراضات به وضعیت اقتصادی گفته بود: «روا نیست مردم از نداری و تنگدستی در خیابان‌ها گاز اشک‌آور بخورند و گلوله.»

حال این پیام اینستاگرامی بدون ذکر دلیل حذف شده است.

شهرام ناظری هنرمند ایرانی در عرصه موسیقی دیگر شخصیت هنری بود که روز گذشته در یک گفتگوی رسانه ای به اعتراضات مردمی واکنش نشان داد و گفت که مردم ایران باید به دنبال حق خود باشند و شرم آور است که می بینیم مردم سر در سطل های آشغال دارند.

اما در روزهای اخیر گزارش‌هایی منتشر شده است حاکی از این که علاوه بر سرکوب معترضان در خیابان‌ها، رسانه‌ها و به‌ویژه روزنامه‌ها در کشور تحت فشار قرار گرفته‌اند تا از انتشار اخبار اعتراضات و گرانی خودداری کنند.

اعتراضات مردمی اخیر در ایران از نیمه اردیبهشت امسال در پی اعلام رسمی گران شدن نان و در واکنش به افزایش شدید قیمت مواد غذایی در شماری از شهرهای خوزستان زده شد، اعتراضاتی که هنوز ادامه دارد و به سایر استان‌ها نیز گسترش یافته است.

مواجهه حکومت ایران با این اعتراضات همچون دیگر اعتراضات در سال‌های گذشته به‌شکل سرکوب و بازداشت شهروندان توسط نیروهای امنیتی و انتظامی است.

کیهان ملکی دیگر بازیگر سینمایی بود که در روزهای گذشته با انتشار ویدیویی خطاب به علی خامنه ای گفت که برای بهبود شرایط موجود کاری کند و در پایان گفت:وقت نداری.