پس از چین و ژاپن، روسیه هشدار داد: غنی سازی ۲۰ درصد توسط ایران مصداق انحراف از مفاد برجام است

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با استناد به بیانیه‌ای از وزارت خارجه روسیه نوشته اقدام تهران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد مصداق انحراف از مفاد “برنامه جامع اقدام مشترک” (برجام) قلمداد می‌شود.

اما در عین حال روسیه در بخشی از این بیانیه اورده است:   با وجود این، نمی‌توان اقدام ایران را نقض «پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای در نظر گرفت، زیرا ایران در تمامی اقدامات مربوط به برنامه هسته‌ای خود شفافیت دارد و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد بر روند استفاده صلح‌آمیز از اورانیوم ۲۰ درصدی خود نظارت کنند.

این در حالی که اتحادیه اروپا درباره از سرگیری غنی سازی ۲۰ درصدی در ایران با ابراز “نگرانی عمیق” از این اقدام گفته است که تلاش مضاعفی برای حفظ توافق اتمی برجام به کار خواهد گرفت.

اتحادیه اروپا گفته است که تصمیمات ایران در نقض تعهداتش “بازگشت پذیر” است و اتحادیه اروپا معتقد است که توافق هسته ای برجام هنوز ارزش حفظ توسط همه طرف های آن را داراست.

پیش از این نیز وزارت خارجه چین به دنبال از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد در ایران و نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، همه طرف‌ها را به “خویشتنداری و آرامش” دعوت کرد. همزمان سخنگوی ارشد دولت ژاپن نیز  از تصمیم ایران ابراز نگرانی کرد.

در این راستا ، هوا چون اینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت “مهمترین اقدام در حال حاضر این است که همه طرف‌های درگیر آمریکا را وادار کنند تا بدون هیچ شرطی به توافق هسته‌ای برگردد و همه تحریم‌ها را بردارد”.

او در ادامه گفته است:  این اقدام می‌تواند توافق را به مسیر درست خود بازگرداند و “همه طرف‌ها باید از برداشتن گام‌هایی که تنش‌ها را تشدید می‌کند، پرهیز کنند”.

همچنین کاتسونوبو کاتو، سخنگوی دولت ژاپن نیز گفته است:  “دولت به شدت نگران این اقدام ایران است که نقض توافق هسته‌ای به شمار می‌آید”.

جو بایدن، نیز  پیش از این گفته بود که کشورش تنها درصورتی که «ایران رعایت تعهداتش را جداً از سر بگیرد حاضر است به برجام برگردد ».

حکومت ایران سال گذشته  یکسال پس از خروج یک‌جانبهٔ ایالات متحده از توافق هسته‌ای با این کشور،‌ خروج مرحله‌به‌مرحله از تعهدات برجامی خود را آغاز کرد.

هدف اصلی برجام به تعویق انداختن زمانی بود که ایران برای رسیدن به امکان تولید سلاح هسته‌ای به آن نیاز دارد و در ازای آن بنا بود که آن بخش از تحریم‌های جهانی علیه ایران که به برنامهٔ هسته‌ای این کشور مربوط بود، لغو شوند.