پمپئو: «بایدن تلاش دارد رژیم ایران را شریک اصلی آمریکا در منطقه کند؛ جناح‌هایی از حزب دموکرات، یهودستیز هستند»

مایک پمپئو وزیر پیشین امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز، دولت بایدن را متهم کرد که در تلاش است رژیم ایران را شریک اصلی آمریکا در خاورمیانه کند. پمپئو، مذاکره با رژیم ایران را به ویژه برای اسرائیل خطرناک خواند و گفت که رفتار جناح‌هایی در حزب دموکرات، “اساسا یهود ستیزی” است.

پمپئو خطاب به دولت بایدن گفت: “چرا شما در کنار رژیم ایران و علیه متحد ما، اسرائیل، قرار می گیرید؟”

پمپئو افزود: «فقط به این ۱۰۰ روز اول (ریاست جمهوری بایدن) فکر کنید. یک گروه تروریستی به نام حوثی‌ها در کشوری به نام یمن وجود دارد. آن‌ها یک قبیله هستند. آن‌ها وابسته به رژیم ایران هستند، آنها به وضوح تروریست هستند، ولی دولت بایدن می گوید: خیر، به نظر ما آنها تروریست نیستند.»

پمپئو با اشاره به اقدام دولت بایدن در بیرون آوردن نام حوثی‌ها از لیست سیاه تروریستی در ماه فوریه گذشته، گفت: «امروز آنها در حال پرتاب موشک به پادشاهی عربستان سعودی هستند. آمریکایی‌ها به ریاض و جده سفر می کنند. سرانجام یک آمریکایی کشته خواهد شد.»

پمپئو دولت بایدن را متهم کرد که “نهمین سال دولت اوباما-بایدن برای تبدیل رژیم ایران به شریک اصلی آمریکا در خاورمیانه را پشت سر می‌گذارد.”

پمپئو افزود: “این برای کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس خطرناک است، به ویژه برای اسرائیل خطرناک است.”

پمپئو هشدار داد که تصمیمات در مورد خاورمیانه “در اینجا (آمریکا) نیز بر ما تأثیر خواهد گذاشت.”

پمپئو گفت که اعضای تیم امنیت ملی بایدن، “در دوران باراک اوباما نیز در همین پست خدمت می‌کردند.”

انتقادات مایک پمپئو از سیاست‌های دولت بایدن در قبال ایران، اسرائیل و خاورمیانه، در زمانی است که دولت آمریکا به صورت غیر مستقیم، شش دور با نمایندگان رژیم ایران در وین برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های ترامپ، مذاکره کرده است؛ مذاکراتی که تا کنون به نتیجه نرسیده و با نامشخص بودن زمان و نحوه ادامه آن، احتمال شکست و ناکامی بر آن سایه انداخته است.

از سویی، هفته گذشته، دادگستری آمریکا، رژیم ایران را متهم کرد که قصد داشته به وسیله ۴ مامور اطلاعاتی، مسیح علی‌نژاد، روزنامه نگار فعال ایرانی-آمریکایی را از خانه‌اش در نیویورک برباید و به ایران منتقل سازد. توطئه برای ربودن یک شهروند از خاک آمریکا و انتقال آن به یک کشور خارجی، امری نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. اما با این حال، کاخ سفید، در کنار محکوم کردن این عمل، گفت که به مذاکره با رژیم ایران در وین ادامه خواهد داد.