پیشنهاد رئیس فیفا: مسابقات جام قهرمانی ۲۰۳۰ در اسرائیل و امیر نشین های عرب برگزار گردد

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) اعلام داشت که پیشنهاد کرده بازی های جام قهرمانی سال ۲۰۳۰ جهان به خاورمیانه آورده شود و با همکاری اسرائیل، امارات عربی متحده و شمار دیگری از کشورهای عرب برگزار گردد. آگاهان می گویند که اگر این برنامه به  اجرا درآید، گام مهمی در راه پیشبرد صلح در منطقه برداشته خواهد شد.

رئیس فدراسیون، جانی اینفانتینو این طرح خود را با نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در میان گذاشته و با استقبال گرم روبرو شده است. برگزاری مسابقات جهانی در اسرائیل، امارات و برخی امیرنشین های دیگر منطقه، می تواند موجب افزایش روابط فیمابین و برداشتن شمار دیگری از محدودیت های دیپلماتیک باشد.

هدف از برگزاری مسابقات جهانی، همیشه افزایش دوستی و همکاری بین ملت ها بوده و چنین طرحی می تواند به این هدف کمک ارزنده ای بکند.

هنوز درباره این طرح و میزان استقبال از آن در محافل ذیصلاحیت گزارشی در دست نیست، ولی خود این اندیشه نشان می دهد که بادهای تازه ای در خاورمیانه می وزد و سازمان های جهانی می خواهند سهم خود را در این راه ایفا کنند.

اکنون سالیان دراز است که امیرنشین های عرب حاشیه خلیج فارس برای میزبانی بازی های جهانی استقیاق زیاد نشان می دهد و امیر نشین قطر بزودی میزبان بخشی از این مسابقات خواهد بود.

یک سرمایه دار یهودی به نام سیلوان آدامز در دیداری که با رئیس فیفا داشت این موضوع را با وی در میان گذاشت و حتی پیشنهاد کرد که یک جام قهرمانی ویژه معمول گردد که با نام “جام قهرمانی خاورمیانه” و چند سال پیش از بازی های سال ۲۰۳۰ برگزار گردد. او پیشنهاد کرده که بخشی از هزینه برگزاری این مسابقات را بپردازد.

اینفانتینو رئیس فیفا در تماسی که در این زمینه با نخست وزیر اسرائیل داشت، از جمله گفت که صلح و دوستی و همزیستی مسالمت آمیر، به دور از گرایش های نژادپرستانه، یکی از دستاوردهای جام جهانی بوده است. رئیس فدراسیون افتخار کرد که با وارد آوردن فشار بر رژیم ایران، زنان آن کشور توانسته اند وارد استادیوم ها شوند – گرچه، رژیم ایران هنوز این تعهد خود را اجرا نکرده و در آخرین بازی بین المللی، به بهانه کورونا به زنان اجازه داده نشد به مسابقات بیایند و بازی بدون تماشاچی برگزار گردید.

برخی روزنامه های تهران نوشتند که رژیم برگزاری بازی در استادیوم خالی را به علت ترس از کورونا توجیه کرد و این در صورتی که استادیوم فضای باز است و خطر ابتلا بسیار کمتر از سالن های سربسته سینماهای تهران است که بازی را روی اکران بزرگ خود نمایش دادند و هزاران نفر برای دیدن آن اجتماع کرده بودند.

اگر طرح اینفانتینو در مورد آوردن بازی ها به اسرائیل و خاورمیانه عملی شود، اسرائیل سود مضاعف خواهد برد – زیرا نه تنها روند صلح تقویت شده و شاید گسترش خواهد یافت، بلکه تحریم علیه اسرائیل در شرکت در بازی های جهانی لغو خواهند شد.

اکنون ۵۱ سال است که به علت تحریم های عربی و اسلامی، اسرائیل از شرکت در بازی های آسیایی محروم است و در کادر کشورهای اروپایی در مسابقات بین المللی شرکت می کند.