پیش بینی روزنامۀ کیهان، سخنگوی علی خامنه‌ای: «رئیسی حداقل ۶٠ درصد، و همتی حداکثر ۷ درصد رای می‌آورد»

کمتر از یک روز به  انتخابات نمایشی ریاست جمهوری مانده است و در این مدت، اعضای دولت، روحانیون و شماری از شخصیت‌های فرهنگی به اصرار، مردم را به شرکت در انتخابات تشویق می‌کنند. این در حالی است که حجم تبلیغات به نفع ابراهیم رئیسی قابل مقایسه با تبلیغات سایر نامزدهای پوششی نیست.

در همین راستا، حسن روحانی دهم گفته است:  «به رغم  ظلم‌هایی که در بررسی صلاحیت‌ نامزدها و در جریان تبلیغات انتخاباتی رخ داده، بهتر است مردم به پای صندوق رأی بروند و از میان کاندیداهای موجود آن کس را که به خود نزدیک‌تر می‌بینند انتخاب کنند.»

روحانی تاکید کرده است:  «پای صندوق رفتن در این شرایط استحکام نظام ماست و قدرت ما را بیشتر می‌کند. چه فایده‌ای دارد اگر به پای صندوق نرویم؟ آثارش چیست؟ پیش وجدان خودتان بررسی کنید.»

تمامی رسانه‌های حکومت ایران و جبهه‌ای بسیار وسیع، در شبکه‌های اجتماعی بسیج شده‌اند تا با فکر “تحریم انتخابات” که به نوشتۀ روزنامۀ کیهان توسط “میرحسین موسوی و همسرش به همراه برخی اعضای حزب منحلۀ مشارکت، نهضت آزادی، گروهک ورشکستۀ منافقین و فسیل‌های سلطنت‌طلب” تبلیغ می‌شود، مقابله کنند.

از سوی دیگر علی لاریجانی با وجودی که  اجازۀ شرکت در انتخابات را از سوی شورای نگهبان دریافت نکرد، با انتشار بیانیه‌ای خواستار مشارکت مردم شده و نوشته است که “عدم حضور در انتخابات، کندی پیشرفت جامعه و حل مشکلات را باعث می‌گردد”. او از مردم خواسته که به رغم “برخی رفتارهای نادرست داخلی و خارجی که مزاحمت‌هایی برای حرکت ملت ایجاد کرده”، باز هم به پای صندوق رای بروند.

حسن خمینی نیز که از سوی خامنه ای  از حضور در انتخابات منع شد، گفته است که به رغم “تنگ نظری‌ها و رفتارهای ناصحیح” باید رفتاری “ایجابی” داشت و “رأی صحیح” داد. او توضیحی در بارۀ معنی “رای صحیح” نداده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران هم ادعا کرد که “بیش از ۶۰۰ تن از علمای سنی در نامه‌ای به خامنه‌ای برای حضور پرشور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند”. همین خبرگزاری در گزارشی در بارۀ “اقلیت‌ها” می‌نویسد که رئیس انجمن موبدان ایران “به‌عنوان نمایندۀ هم‌وطنان زرتشتی” گفته است که “همگی وظیفه داریم در انتخابات شرکت کنیم”.

از خانوادۀ قاسم سلیمانی گرفته تا علی پروین، شخصیت‌های رنگارنگ، مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرده‌اند. اکثر خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی این دعوت‌ها را با شرح و تفصیل فراوان منتشر کرده‌اند.

برخی شخصیت‌ها نیز که به عنوان منتقد رژیم شناخته شده‌اند همین دعوت را تکرار کرده‌اند. عبدالکریم سروش با لحنی نیم‌جدی و در قالب متنی مصنوع از عبدالناصر همتی حمایت کرده و نوشته است “با الهام از کروبیان، صندوق‌های رای را تنها و تهی نمی‌گذاریم”… دو روز قبل مهدی کروبی صریحاً از همتی پشتیبانی کرده بود.

اکنون تبلیغات به نفع ابراهیم رئیسی که لقب “کاندیدای اصلح” دارد، به وضوح از سایر نامزدها گسترده‌تر و پرزرق و برق‌تر است. ‌در شبکه‌هایی چون تلگرام و اینستاگرام، شمار کانال‌هایی که به حمایت از رئیسی به راه افتاده حیرت‌آور است. سایت‌های گوناگون اینترنتی نیز در این جهت فعال شده‌اند.

اخیراً در سایت “ستاد ملی حکمت” که پایگاه رسمی تبلیغات ابراهیم رئیسی است، عکسی از یک گروه “زنان موتورسوار” منتشر شد که پوسترهای رئیسی را حمل می‌کردند. این در حالی است که در بسیاری شهرها، زنان اجازۀ موتورسواری و یا دوچرخه سواری را ندارند.

تمام این‌ها در حالی است که کارزار «نه به جمهوری اسلامی» هر روز گسترش بیشتری می‌باید و گروه‌های پرشماری از مردم عادی گرفته تا کنشگران سیاسی داخل و خارج کشور و حتی شخصیت های سیاسی پیشین خود نظام به تحریم انتخابات می پیوندند. بر اساس تمام برآوردها، تخمین زده می شود که درصد مشارکت مردم در انتخابات نمایشی روز ۲۸ خرداد به پایین ترین سطح پس از انقلاب ۵۷ برسد.