چهار کشته در تظاهرات دیروز حماس، ترور یکی از سرکردگان حماس در مالزی

اتحادیه اروپا خواهان آن شد که جریان هلاک شدن یک نوجوان فلسطینی در تظاهرات خشونت بار روز گذشته در مرز اسرائیل با غزه مورد تحقیق و بازرسی جهانی قرار گیرد. این نوجوان، یکی از چهار تن قربانیان اغتشاشات روز گذشته در مرز اسرائیل با غزه، در چهارمین جمعه تظاهرات بود.

از جریان تیر خوردن این نوجوان فیلم کوتاهی در رسانه های همگانی پخش شده که احساسات زیادی را به دنبال داشته است.

ولی وزیر دفاع اسرائیل تاکید کرد که گناه این گونه حوادث متوجه حماس است که این اغتشاشات را به راه می اندازد و آن را “راه پیمایی بازگشت” نام می نهد و اهالی غزه را در معرض خطر قرار می دهد.

هواپیماهای اسرائیلی روز گذشته صدها هزار بیانیه به روی نوار غزه پخش کرده و به اهالی توصیه کرده بودند که در تظاهرات خشونت آمیز شرکت نکنند و به جدار مرزی با اسرائیل نزدیک نشوند تا جانشان به خطر نیافتد.

وزیر دفاع اسرائیل حماس را متهم ساخت که کودکان و نوجوانان را سپر بلای خود ساخته و آن ها را به مَصاف اسرائیل می فرستد تا کشته شوند و حماس بتواند از ریختن خون آنان بهره برداری تبلیغاتی کند.

در همان حال که سازمان ملل از هلاک شدن یک نوجوان پانزده ساله فلسطینی در جریان اغتشاشات در نوار مرزی غزه ابراز خشم می کند، حکومت ایران و ارتش سوریه هر روز ده ها زن و کودک و افراد بیدفاع را در سوریه می کشند و آنان را با گاز شمیمایی مورد حمله قرار می دهند.

در سه تظاهرات روزهای جمعه هفته های گذشته بیش از سی تن از اغاشاشگران فلسطینی کشته شدند، ولی روز گذشته، تنها یک نوجوان ۱۵ ساله از پا درآمد. ناظران گفتند که شمار شرکت کنندگان در تظاهرات روز گذشته (جمعه) از تعداد آن ها در سه جمعه پیش از آن، بسیار کمتر بوده است.

در این میان، حماس اعلام کرد فردی که در مالزی کشته شده، یکی از افراد آن سازمان بوده است. این فرد، که مهندس فَوزی البَطَش نام

داشت دانشمند ارشد حماس در تولید سلاح های جنگی معرفی شده است. حماس تائید کرد که دارای ماموریت های تروریستی بوده است. گروه موسوم به جهاد اسلامی اسرائیل را به هلاکت این تروریست متهم ساخت.

از چگونگی تروز این فرد در مالزی، اطلاعات دقیقی در دست نیست.