هشدار دیگر برای رژیم ایران؛ جان بولتون، مخالف سرسخت برجام، مشاور امنیت ملی کاخ سفید شد

جان بولتون مشاور جدید امنیت ملی آمریکا (سمت راست)، ژنرال مک مستر، مشاور پیشین (سمت چپ)

«جان بولتون» از مخالفان سرسخت و صریح اللهجه حکومت ایران، پنجشنبه شب از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده، جایگزین ژنرال «هربرت مک مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید شد. رئیس جمهور آمریکا با اعلام این خبر در توئیتر، از خدمات “خارق العاده”  آقای مک مستر سپاسگزاری کرد و گفت که با او همیشه دوست خواهد ماند.


جان بولتون نیز در حساب توئیتر خود، با اعلام پذیرش پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا نوشت: «اکنون ایالات متحده با گستره‌ای از مشکلات روبرو است، و او مشتاقانه منتظر است که با رئیس جمهور و تیم رهبری‌اش، در تلاش برای حل این چالشهای پیچیده همکاری کند تا ایالات متحده را امن تر و قوی تر سازند.»

«مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا و سناتور «مارکو روبیو» رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ، هر یک در توئیت های جداگانه از تصمیم رئیس جمهور و آمدن جان بولتون به کاخ سفید استقبال کردند. آقای ترامپ اعلام کرده است که جان بولتون از نهم آوریل کار خود را شروع خواهد کرد.

کارشناسان سیاسی، انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور جدید امنیت ملی آمریکا را در آستانه دیدار مهم احتمالی ِ پیش رو میان رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی و همچنین تصمیم گیری در مورد سرنوشت برجام، بسیار مهم ارزیابی میکنند. آقای بولتون از موافقان برخورد شدید و قهر آمیز با حکومت های کره شمالی و ایران است.

در روزهای گذشته، پس از برکناری «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و انتصاب «مایک پمپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) به جای او، گمانه زنی ها و گزارش های فراوانی در رسانه ها منتشر شد که خبر از جایگزینی ِ قریب الوقوع  «هربرت ریموند مک مستر» با جان بولتون می‌داد. پرزیدنت ترامپ سه شنبه ۱۵ اسفندماه ۹۶ (برابر با ششم مارس) با جان بولتون در کاخ سفید دیدار و برای پیوستن او  به تیم کاخ سفید، رایزنی کرد. به گزارش رسانه های آمریکا، ترامپ در آن دیدار از اینکه مک‌ مستر با سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در زمان اوباما دیدار و گفتگو میکند، گلایه کرده بود.

آقای مک مستر همانند آقای تیلرسون وزیر خارجه پیشین آمریکا، در مورد خروج آمریکا از برجام، با آقای ترامپ همفکر و هم نظر نبود. اما جان بولتون مشاور جدید امنیت ملی کاخ سفید، از مخالفان بسیار سر سخت توافق اتمی با ایران است و همانند آقای ترامپ، آن را توافقی فاجعه بار و بر خلاف منافع ملی آمریکا می داند و خواهان  لغو آن است. جان بولتون معتقد است که رژیم ایران قصد ندارد با وجود دریافت دهها میلیارد دلار پس از لغو تحریمها و امتیازات زیادی که در توافق اتمی گرفته، فعالیت‌های هسته‌ای و برنامه‌های موشکی بحث برانگیر خود را متوقف کند.

آقای بولتون در زمان مذاکرات اتمی شش قدرت جهانی با ایران، آشکارا خواهان “بمباران تاسیسات هسته ای ایران” به جای “مذاکرات ِ بی فایده” شده بود.

اکنون با حضور مایک پمپئو در مقام وزارت امور خارجه و جان بولتون در رأس شورای امنیت ملی آمریکا و هماهنگی و همفکری آنان با رئیس جمهور در مورد لغو توافق اتمی، احتمال خروج آمریکا از برجام بیش از پیش تقویت شده است.

جان بولتون کیست؟

جان بولتون سیاستمدار کهنه کار ۶۹ ساله، برای بسیاری از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی، چهره ای شناخته شده است. آقای بولتون که در زمان جورج بوش ِ پسر، معاون وزیر امور خارجه در امور کنترل تسلیحات و امور امنیت بین‌المللی و سپس سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل بود، از طرفداران پر و پا قرص تغییر رژیم در ایران است و از این بابت به صراحت لهجه شهرت دارد. او رابطه نزدیکی با موافقان براندازی رژیم ایران دارد و تغییر رژیم در ایران را راهی درست و اساسی برای خلاص شدن از تمام دردسرهای منطقه ای می داند. به همین دلیل بسیاری از آگاهان و تحلیگران سیاسی، قرار گرفتن او در جایگاه بسیار مهم و حساس “مشاور امنیت ملی آمریکا” را که مقامی تصمیم ساز در سیاست خارجی ایالات متحده است، خبری هراس انگیز برای حکومت ایران و خبری خوش برای موافقان شدت عمل در برخورد با رژیم ایران می‌دانند.

جان بولتون روز دوشنبه ۲۵ دی‌ماه ۹۶ (پانزدهم ژانویه) طی مقاله ای در نشریه بسیار معتبر”وال استریت ژورنال”، نوشت: «سیاست آمریکا باید به گونه‌ای باشد که  کار انقلاب اسلامی ایران را پیش از رسیدن به سالگرد ۴۰سالگی‌اش تمام کند».

جان بولتون پس از اعتراضات سراسری دی ماه گذشته در ایران، در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز، سیاست درست در قبال حکومت ایران را سرنگونی این رژیم  دانست و گفت: «بوریس جانسون وزیرخارجه انگلستان این سوال را مطرح کرد که آلترناتیو برجام چیست؟ و اکنون ما پاسخ این سوال را داریم. سیاست آلترناتیو، تغییر رژیم در ایران است. مردم در پایان ماه دسامبر (دی‌ماه ۹۶) قیام کردند، آنها از خط قرمز رژیم عبور کردند و شعار “مرگ بر خامنه ای” سر دارند و خواهان سرنگونی این رژیم شدند.»

بولتون در این مصاحبه می افزاید: «این اعتراضات سراسری بود. به نظرم رژیم ایران ضعیف است.»

جان بولتون در این گفتگوی تلویزیونی، دولت آمریکا را به لغو توافق اتمی با رژیم ایران فرا خواند و گفت: «این توافق همچنان یک اشتباه استراتژیک برای آمریکاست. از ابتدا  یک توافق بد بوده و امروز هم چنین است و ما  باید از آن خارج شویم.»

بولتون در مورد پافشاری دولتهای اروپایی بر حفظ برجام گفت: «یکی از دلایل ناراحتی اروپایی ها از چشم انداز بازگشت تحریم های آمریکا علیه رژیم ایران، این است که بسیاری از تکنولوژی‌ها و موادی که می‌‌خواهند به ایران بفروشند آمریکایی است، یعنی شرکتهای اروپایی طبق مجوز شرکتهای آمریکایی این مواد را در اختیار دارند، بنابراین اگر این تکنولوژی‌ها طبق تحریم‌های ما از تجارت با رژیم ایران حذف شوند، اروپاییها دیگر قادر نخواهند بود هواپیماهای ایرباس و از این قبیل را به رژیم ایران بفروشند.»

 

2 دیدگاه‌

  1. این تغیرات نشان از سراسیمگی و سردرگمی ساست خارجه امریکا بخصوصدر مقابل ایران می باشد .اتفاقا به نفع ایران هست این تغیرات و اشفتگی

Comments are closed.