کاربران: «رئیسی احداث چهار میلیون مسکن را با موفقیت انجام داد و حالا به واکسیناسیون هفتاد درصدی مشغول است»

سخنان آخوند ابراهیم رئیسی که هنگام گشایش سال تحصیلی جدید وعده داد که در ظرف سه چهار روز آینده هفتاد درصد از مردم ایران واکسینه خواهند شد، امروز (یکشنبه) یک دروغ شاخدار تلقی گردید که به هیچ وجه امکان اجرای آن وجود ندارد زیرا کل آنانی که یک یا دو واحد واکسن دریافت کرده اند، حتی بر اساس آمار غیرقابل اعتماد رسمی هنوز به چهل درصد نرسیده و مشار آنانی که هر دو واکسن را دریافت کرده اند از ۱۷ درصد بالاتر نمی رود.

در شبکه های اجتماعی نیز آمده است که این وعده رئیسی را باید “دروغ قرن” نامید. کاربری می نویسد: «رئیسی کار احداث چهار میلیون مسکن را با موفقیت به انجام رسانیده و اکنون مشغول واکسینه کردن هفتاد درصد از کل جمعیت ایران است».

یک کاربر دیگر نوشت: دولت حسن روحانی دروغگو و وعده پرداز بود، ولی وقتی او را مقایسه می کنیم، حتی به گرد پای رئیسی هم نمی رسد».

آشنایان امور گفتند: مفهوم واکسینه کردن هفتاد در صد از جمعیت ایران آن است که تا کنون بیش از ۱۱۰ میلیون واکسن به ایران رسیده باشد. ولی شاید هنوز یک سوم از این رقم نیز به ایران نرسیده است.

علاوه براین، تشکیلات پزشکی و درمانی ایران آنقدر پراکنده و ضعیف و فاقد امکانات است که روزانه حتی به تزریق یکصد هزار واحد هم نخواهد بود تا چه رسد به آن که بتوانند هر روز یک میلیون دوز را تزریق کنند.

همچنین بحث در مورد واکسینه کردن کودکان دانش آموز نیز همچنان ادامه دارد. دولت رئیسی قصد دارد آنها را با سینو فارم واکسینه کند و این در صورتی که سینوفارم مجوز سازمان جهانی بهداشت را ندارد و تزریق آن به کودکان، ممکن است در دراز مدت، و حتی شاید کوتاه مدت، دارای عوارض پیش بین نشده باشد.

در مورد شیوه بازگشایی مدارس و این پرسش که تدریس حضوری یا غیرحضوری خواهد بود نیز، هرج و مرج کاملی در ایران حکمفرماست و ارزیابی شده که چون اکثریت قریب به اتفاق کودکان واکسینه نشده اند، بازگشایی مدارس ممکن است از دو هفته دیگر شمار مبتلایان را به شدت افزایش دهد. همچنین گفته شده که برای تدریس از راه دور نیز، بخش بزرگی از کودکان فاقد امکانات فنی و تلفن هوشمند و یا تبلت هستند.

آمار روزانه ای که وزارت بهداشت انتشار می دهد، ظاهرا در روزهای اخیر کاهش نشان می دهد. ولی حتی اگر بتوان به این آمار اعتماد کرد، علت آن افزایش واکسیناسیون نیست، زیرا تاثیر واکسن ها پس از سه هفته آشکار می شود.

حکومت دستور پیشین خامنه ای در مورد ممنوعیت ورود واکسن های آمریکایی را دور زده، ولی در این مورد نیز ابهامات بسیار زیاد است.

همانگونه که در گزارش روز گذشته گفته شد، نزدیک بودن فصل سرما و بازگشت آنفلوآنزای فصلی نیز موجب نگرانی های بسیار است.