کارشناس امور اقتصادی از پروژه ققنوس ایران:شرایط اقتصاد ایران مصیبت بارتر از چیزی است که اعلام می گردد

دکتر فرخ زندی،اقتصاددان و از اعضای پروژه ققنوس ایران طی یک گفتگوی رسانه ای درباره شرایط اقتصادی ایران گفت که شرایط اقتصادی در ایران مصیبت بار است و ایران در میان هشت کشور جهان قرار دارد که شاخص های فلاکت اقتصادی را دارا می باشد.

دکتر زندی چهار عامل را نشانه فلاکت اقتصادی یک کشور دانست:۱-جمعیت بالای بیکار در جامعه.۲-نرخ بالای تورم اقتصادی.۳-نرخ بهره بانکی ۴-کاهش درآمد سرانه.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد که اقتصاد ایران از سه مورد از چهار مورد فلاکت اقتصادی رنج می برد.

گزارش ها و آمار نشان می دهد که نرخ تورم تنها  در طول یک ماه گذشته ۱۳ درصد بوده است و این در حالی است که مقام های رژیم یا شرایط وخیم اقتصادی را انکار می کنند و یا عامل آن را تحریم ها قلمداد می کنند.

دکتر زندی تورم نقطه به نقطه در ایران را ۵۲ درصد دانست و در ادامه گفت که اگر نرخ تورم ماه به ماه به همین ترتیب ۱۳ درصد ادامه پیدا کند در پایان سال جاری خورشیدی نرخ تورم چیزی در حدود ۴۰۰ درصد خواهد بود.

این عضو پروژه ققنوس ایران گفت که ایران از نظر نرخ تورم در بین ۷ کشور جهان با نرخ تورم بالا قرار دارد که اولین آن ونزوئلا است.

وی آمارهای حکومتی در مورد جمعیت بیکاران در ایران را که ۱۰ درصد اعلام گردیده نادرست دانسته و این رقم را چیزی در حدود ۵۰ درصد تخمین زد و گفت:شرایط  اقتصادی در ایران بیش از آن چیزی که آمار و ارقام حکومتی نشان می دهند وخیم و مصیبت بار است.

دکتر فرخ زندی چند عامل در پدید آمدن شرایط اقتصادی موجود در ایران را برشمرد و گفت:یکی از این عوامل دو نرخی بودن و اختلاف  ارزهای خارجی دولتی و آزاد است که بازتاب های منفی آن بر بازار اجتناب ناپذیر است.

عامل دیگر را نبود اقتصاد تولیدی در ایران دانست و رژیم اسلامی را  عامل اصلی آن دانست که با سیاستهای غلط اقتصادی و سیاسی از چهار دهه پیش تاکنون به وجود آورنده شرایط امروز ایران شده است.

گفتنی است پروژه ققنوس ایران در در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی و به ابتکار شاهزاده رضا پهلوی شکل گرفت و آنگونه که از سوی این نهاد اعلام شده، فرهیختگان بین‌المللی، دانشمندان، راهبردشناسان، پژوهشگران، هنرمندان، نویسندگان، کارآفرینان، مهندسین و دیگر پیشتازان و کوشندگان علم و روشنگری را در بر می‌گیرد.

پروژه ققنوس ایران هدف خود را انجام  پژوهش‌های علمی و عملی مختلف در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و تکنولوژی در رابطه با مشکلات ایران می داند که آنها را  طراحی کرده و برای اجرا پیشنهاد می کند.

وبسایت و دیگر صفحات مجازی پروژه ققنوس ایران:

پروژه ققنوس ایران

https://www.instagram.com/phoenix_project_of_iran/

https://www.youtube.com/channel/UCy0DZevlc7hbfeg6GitL8vA

مقام های رژیم در برابر روند روزافزون تورم و نرخ بیکاری و به طور کلی شرایط وخیم اقتصادی هیچ راهکاری ارایه نداده و در همان حال که عامل اصلی شرایط موجود را تحریم ها می دانند اما مردم را به تحمل شرایط موجود دعوت می کنند در تازه ترین اظهار نظر ابراهیم رئیسی امروز(پنجشنبه)طی سخنانی گفت که مردم رسما اعلام می‌کنند می‌توان با مقاومت تحریم را بی‌اثر کرد بنابراین وظیفه خود می‌دانیم به خواست مردم ایستادگی مقابل زیاده‌خواهان و مقابل نظام سلطه را در دستور کار قرار دهیم.

وی توضیح نداد که مردم ایران کی و چگونه رسما نظر خود را در این مورد اعلام داشته اند.

برخلاف سخنان رئیسی مردم ایران طی تظاهرات و تجمع هایی که روزانه در ایران در جریان است با سر دادن شعارهایی مخالفت خود را با سیاست های رژیم اسلامی در ایران و جهان اعلام داشته اند.