کشورهای اروپایی اردوغان دیکتاتور ترکیه را بخاطر اخراج سفیران ده کشور غربی مورد نکوهش قرار داده اند

اقدام رجب طیب اردوغان که ده سفیر کشورهای اروپایی را “عناصر نامطلوب” توصیه کرده و دستور اخراج آن ها را داده است، از جانب رئیس پارلمان اروپا و سیاستمداران کشورهای عضو مورد نکوهش قاطع قرار گرفت.

علت دستور اردوغان به اخراج سفیران آن است که آن ها در یک نامه مشترک، به بازداشت یکی از تلاشگران حقوق انسانی در ترکیه، با این استدلال که او از طراحان کودتای نافرجام چند سال پیش علیه اردوغان بوده، انتشار یافته است.

چندی پیش سفیران کشورهای ایالات متحده، کانادا، آلمان، دانمارک، نروژ، هلند، فرانسه ، سوند، نروژو نیوزیلند در نامه مشترک نوشته بودند که بازداشت بازرگان ترک عثمان کالا شده بودند. این اقدام موجب خشم اردوغان گردید و کنون به وزارت خارجه خود دستور داده که آن ها را از آنکارا اخراج کند.

اردوغان که با بحران اقتصادی فزاینده روبرو می باشد، در سال های اخیر، همراه با افزایش اعتراضات مردمی علیه شیوه مدیریت او، بر شدت سرکوبگری افزوده و بسیاری از روزنامه نگاران و تلاشگران حقوق بشر را به زندان انداخته است.

رئیس پارلمان اروپا ، دیوید ساسولی در واکنش به این رفتار مستبدانه اردوغان گفت: «این رفتار در راستای برقراری حکومت خودکامگی مطلق اردوغان برداشته شده است».

بحران اقتصادی در ترکیه در هفته های اخیر شدت گرفته و ارزش لیر ترک در برابر ارزهای خارجی به شدت کاهش یافته است.

اردوغان در سال های اخیر با آن که عضو پیمان ناتو می باشد، از اروپا و ایالات متحده بتدریج دور شده و خود را به روسیه نزدیک تر ساخته است. ولی بسیاری از احزاب مخالف او در ترکیه می گویند که علت اصلی بحران اقتصادی، اشتباهات و بی کفایتی شخص اردوغان در مدیریت اقتصاد کشور و روابط خارجی ترکیه می باشد که آن کشور را بیش از پیش منزوی ساخته است.

ترکیه از ده ها سال پیش خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا بوده، ولی اروپاییان، از جمله به خاطر عدم احترام به حقوق انسانی در آن کشور، همچنان این خواسته را رد می کنند. اردوغان ادعا می کند که این رفتار، به علت مسلمان بودن اوست، ولی مرتبا بر سرکوب مردم و نقض آزادی بیان و مطبوعات، گام های بلندتری بر می دارد.