کوبا غرق اعتراضات مردمی؛ بایدن از اعتراضات حمایت کرد

ده‌ها هزار کوبایی، از دو روز پیش، یکشنبه، در هاوانا، پایتخت، و تمام شهرهای کوبا دست به اعتراضات بزرگ و بی سابقه ضد دولتی زده‌اند تا حکومت کمونیستی به بیم و هراس افتد.

این اعتراضات در بحبوحه بدترین بحران اقتصادی کوبا از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد. این کشور شاهد افزایش بی‌سابقه ابتلا به کرونا، قطع برق و کمبود دارو بوده و کوبایی‌ها برای تامین نیازهای اساسی خود، مجبورند ساعت‌ها در صف بایستند.

تظاهرات بزرگ مردمی که ابتدا در اعتراض به این نابسامانی‌ها شکل گرفت، با شعارهای “آزادی” و “ما دیگر نمی ترسیم”، به سرعت تبدیل به اعتراضات ضدحکومتی شد و معترضین، خواستار پایان حکومت کمونیستی کوبا و کناره گیری رهبر آن کشور، میگل دیاز-کانل، شدند.

فقر روز افزون و انزوای بین المللی، تنها دست آورد چند دهه حکومت کمونیستی و افراطی‌ ضد آمریکایی در آن کشور بوده است.

پاسخ حکومت مستبد کوبا به اعتراضات این چند روزه، همانند دیگر حکومت‌های دیکتاتوری در جهان، برخورد خشونت آمیز و پلیسی با مردم بی دفاع بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، تا کنون دست‌کم یکصد تن از فعالان سرشناس و روزنامه‌نگاران مستقل کوبایی بازداشت شده‌اند که شماری از این دستگیری‌ها، در منازل آن‌ها صورت گرفته است.

بایدن از اعتراضات کوبا حمایت کرد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در واکنش به اعتراضات مردم کوبا، گفت که ایالات متحده در کنار مردم کوبا ایستاده و رهبران کمونیست آن کشور را به “غنی کردن خود” وبی توجهی به وضع مردم متهم کرد.

بایدن گفت: «ما در کنار مردم کوبا هستیم و به صراحت خواستار آزادی و رهایی آنان از دهه‌ها سرکوب و رنج اقتصادی و عبور آنان از بیماری کرونا می‌باشیم.»

وی افزود: «ایالات متحده از رژیم کوبا می‌خواهد که صدای مردم خود را بشنود و در این لحظه حیاتی به جای اندیشیدن به خود، به نیازهای مردمش پاسخ دهد.»

در واکنش به حمایت آمریکا از معترضین، دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا، آمریکا را به تلاش برای ایجاد ناآرامی در کوبا متهم کرد و تحریم های آمریکا و “تأثیرگذاران” شبکه‌های اجتماعی را مقصر دانست. او روز یکشنبه از هواداران خود که اعلب وابستگان به حکومت هستند، خواست که به خیابان‌ها بیایند و با اقدامات به گفته او «تحریک‌آمیز» مقابله کنند.

روسیه که از متحدین دیرینه کوبا به شمار می‌رود، درباره هرگونه “دخالت خارجی” در کوبا هشدار داد، و ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، گفت: «ما از نزدیک وضعیت کوبا و پیرامون آن را دنبال می‌کنیم.»

پس از انتشار تصاویر تظاهرات در شبکه‌های اجتماعی، مقامات کوبا اینترنت را قطع کردند. اینترنت تلفن‌های همراه در کوبا، با سالها تاخیر نسبت به سایر کشورها، از سال ۲۰۱۸ در دسترس قرار گرفت.

در هاوانا، جایی که جمعیت معترضین به چندین هزار تن می‌رسید، میراندا لازارا، ۵۳ ساله و معلم رقص، گفت: «ما واقعاً دوران سختی را پشت سر می گذاریم. ما به تغییر سیستم نیاز داریم.»

مایکل، ۲۱ ساله، ساکن هاوانا، که از بیم بازداشت توسط حکومت، نام خانوادگی خود را پنهان کرد، گفت: «زندگی در اینجا غیرممکن است. من نمی دانم که آیا این اعتراضات می تواند تکرار شود یا خیر، زیرا در حال حاضر ، هاوانا تبدیل به منطقه نظامی شده است.»