گرجستان: هزاران تن در اعتراض به پیروزی ناعادلانه حزب حاکم در انتخابات پارلمانی، به خیابان آمدند

 پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در گرجستان، هزاران تن از مردم این کشور، روز گذشته (یکشنبه) در اعتراض به پیروزی حزب حاکم در این انتخابات، به خیابان های تفلیس، آمدند و با ناعادلانه خواندن نتایج انتخابات، خواستار رأی گیری دوباره شدند.
کمیسیون انتخابات گرجستان در گزارشی اعلام کرد: حزب “رویای گرجستان” که توسط “بیدزینا ایوانیشویلی” میلیاردر گرجستانی پایه گذاری شده، و اکنون نیز حزب حاکم در این کشور است، توانسته است با کسب ۴٨ درصد آرا، در انتخابات پارلمانی این کشور که دو روز پیش برگزار شده بود، برای سومین بار به پیروزی برسد.
در ادامه این گزارش آمده است که نرخ مشارکت مردم در این انتخابات، به رغم محدودیت های ناشی از همه گیری ویروس کورونا، حدود ۵۶ درصد بوده است؛ این در حالی که در سال ۲٠۱۶ نرخ مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی این کشور، ۵١ درصد بوده است.
به گفته منابع خبری گرجستان، اعلام نتایج این انتخابات، موج گسترده ای از اعتراضات احزاب مخالف و شمار زیادی از مردم گرجستان را برانگیخته و هزاران نفر از معترضان، روز گذشته(یکشنبه) و امروز (دوشنبه) به رغم محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کورونا، با در دست گرفتنن پرچم های سفید و قرمز این کشور، به خیابان ها و میدان اصلی شهر تفلیس پایتخت این کشور آمدند و دست به تظاهرات زدند.


معترضان، به درخواست “میخائیل ساکاشویلی” رئیس جمهوری پیشین گرجستان و رهبر حزب “جنبش اتحاد ملی” که اپوزیسیون اصلی این کشور است، در برابر ساختمان پارلمان گرجستان در شهر تفلیس، تجمع کرده و خواستار ابطال نتایج این انتخابات و رأی گیری دوباره شدند.
“نیکا مِلیا” یکی از چهره های شاخص در حزب “جنبش اتحاد ملی”، نیز خطاب به معترضان گفت: «تمامی احزاب مخالف دولت، در اعتراض به نتیجۀ انتخابات، تصمیم گرفته اند که در پارلمان جدید، حضور نیابند».
پارلمان گرجستان، دارای ۱۵٠ کرسی است که ١۲۰ کرسی به نمایندگان احزاب و ۳٠ کرسی به نمایندگان مستقل، اختصاص دارد. بدین ترتیب، ترکیب نهایی پارلمان جدید در این کشور، در اواخر ماه نوامبر مشخص می شود.
“گیورگی گاخاریا” نخست وزیر گرجستان، در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که «انتخابات پارلمانی اخیر، گام مهم دیگری در جهت تقویت دموکراسی در این کشور بوده است».
این در حالیست که “میخائیل ساکاشویلی” رئیس جمهوری سابق گرجستان و رهبر حزب ائتلافی مخالفان، موسوم به “جنبش اتحاد ملی”، با تأکید بر اینکه حزب حاکم با تقلب در این انتخابات پیروز شده است، خواستار حمایت جامعۀ جهانی و نیز بسیج گستردۀ مردم گرجستان برای دفاع از رأی های دزدیده شدۀ خود شده است.
“میخائیل ساکاشویلی” از سال ٢٠١٣ و پس از دومین دورۀ ریاست جمهوری خود در گرجستان، از بیم دستگیری توسط مقامات این کشور به اتهام سواستفاده از قدرت، در تبعید به سر می برد و به اوکراین پناهنده شده است.
وی در سال جاری توانست با گروه های زیادی از اپوزیسیون گرجستان، برای مقابله با حزب حاکم “رویای گرجستان” که از سال ٢۰۱۲ به طور پیوسته در رأس قدرت قرار دارد، ائتلاف تشکیل دهد. او همچنین مدعی است که حزب حاکم “رؤیای گرجستان” به رغم انکه ادعای تمایل به اتحادیۀ اروپا را دارد اما در عمل بیش‌ازپیش تحت تأثیر روسیه است.
ناظران محلی و شعبۀ محلی سازمان غیردولتی شفافیت بین الملل، نتایج این انتخابات را نوعی عقب نشینی برای دموکراسی در گرجستان، توصیف کرده اند. گروه گرجی “گیلا” نیز بر تخلفات آشکار در این انتخابات، تأکید کرده است.
اقتصاد گرجستان در پی بحران همه گیری ویروس کرونا، به شدت آسیب دیده است، ارزش پول این کشور به‌شدت نزول کرده و بر اساس آخرین برآوردها، احتمال می رود که تولید ناخالص داخلی در این کشور در سال جاری، با ۵ درصد کاهش مواجه شود.