در ایران گروهی از کارگران که حقوق ماهیانه خود را دریافت نکرده‌اند، دست به اعتراض زدند

این اعتراضات سراسری کارگران، به صنعت نفت نیز کشیده شده و کارگران قرارداد موقت صنعت نفت در جنوب نسبت به عدم پرداخت حقوق ۸ ماهه خود و حق آب و هوا اعتراض کرده اند

در یک هفته گذشته حدود چهار هزار کارگر در سراسر ایران به علت عدم پرداخت حقوق و بیمه اعتراض کرده و در این شرایط کرونایی، دست به تجمع زده‌اند.

در این گزارش آمده است که وضعیت کارگران در ایران مساعد نیست و کماکان با فراز و نشیب‌های مختلفی روبروست. کارگرانی که پیگیر مطالبات دستمزد و بیمه بودند با شیوع ویروس کرونا با دشواری‌های تازه‌ای روبرو شدند. از جمله کارگران کارخانه آب معدنی داماش که حدود سه ماه  است حقوق و عیدی نگرفته‌اند.

همچنین شماری از با سابقه‌ترین رانندگان اخراج شده اتوبوسرانی یاسوج، با تجمع اعتراضی جلوی شهرداری و استانداری کهگیلویه و بویراحمد، خواستار پرداخت حقوق و بیمه چندین ماه عقب‌افتاده خود شده و خواهان برگشت به کار گشتند.

این اعتراضات سراسری کارگران، به صنعت نفت نیز کشیده شده و کارگران قرارداد موقت صنعت نفت در جنوب نیز، نسبت به عدم پرداخت حقوق ۸ ماهه خود و حق آب و هوا نیز اعتراض کرده‌اند.

و در ادامه این اعتراضات، جمعی از کاسبکاران و دستفروشان سنندج نیز، دست به تجمع اعتراضی در میدان گاز این شهر زدند و با توجه به جمع آوری وسایل کارشان توسط شهرداری و نیروی انتظامی، خواستار رسیدگی به وضعیت دو ماه بیکاری خود شدند.

و در ادامه خبرهای اعتراضی کارگران در ایران، آمده است که  شماری از کارگران قطار شهری اهواز نیز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود دست به تجمع زدند. گفته شده است که با گذشت بیش از یک سال از متوقف شدن فعالیت قطار شهری اهواز، هنوز مطالبات دستمزد کارگران بیکار شده این پروژه عمرانی، پرداخت نشده است.

همچنین سه هزار کارگر شرکت زغال‌سنگ کرمان که در تونل‌های متعلق به این شرکت، در سه شهرستان راور، کوهبنان و زرند کار می‌کنند، بار دیگر در اعتراض به تصمیم مدیران این مجموعه برای واگذاری سهام آن به بخش خصوصی، دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

در این گزارش آمده که مدیران شرکت قصد دارند ۴۵ درصد از سهام آن را در بورس عرضه کنند. کارگران در این اعتراضات، خواهان اجرای صحیح، کامل و بدون نقض طرح طبقه‌بندی مشاغل، اعمال ضریب شغلی بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور، بر اساس قانون استخدامی فولاد در دهه ۶۰ و ۷۰، در نظر گرفتن ۱۵ سال سابقه کار در معادن زغال‌سنگ، اجرای مفاد قانون کار، خصوصاً اضافه‌‌کار و ماده ۷ قانون کار و افزایش دستمزد متناسب با نوع شغل و میزان سختی کار و اعمال افزایش‌های سالیانه برای کارگران معادل زغال‌سنگ کل استان کرمان شده اند.

و در بروجرد نیز مالک کارخانه نساجی از شرایط کرونایی سوء استفاده کرده و به هدف جذب بودجه دولتی،  بیش از ۹۴۰ نفر از کارگران را اخراج کرده است.

منابع کارگری بر این باورند که با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و شرایطی که از نظر اقتصادی برای مجموعه‌های تولیدی به وجود آمده، دولت تصمیم گرفته برای جبران خسارات مجموعه‌های تولیدی، اعتباراتی به آنان اختصاص دهد و شمار زیادی از شرکت های تولیدی با هدف جذب این اعتبار، اقدام به تعدیل نیرو و اخراج کارگران کرده‌اند تا وانمود کنند دچار کمبود بودجه‌اند.