گروه‌های مدافع حقوق بشر به رهبران جمهوری اسلامی هشدار دادند: حق دسترسی آزاد شهروندان به اینترنت را رعایت کنید 

۴۵ سازمان و گروه مدافع حقوق بشر در نامه سرگشاده‌ای به رهبران و مقامات جمهوری اسلامی خواستار رعایت حق شهروندان برای دسترسی آزاد به اینترنت در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شدند.

در این نامه که خطاب به علی خامنه‌ای و حسن روحانی، رهبر و رئیس جمهوری اسلامی نوشته شده ، آمده است که در ایران فضاهای عمومی به شدت از سوی حاکمیت کنترل می‌شود و امکان برگزاری تجمع اعتراضی با مخالفت حکومت مواجه می‌شود، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نقشی مهم در بیان آزادانه نظرات و نیز اعتراضات، به‌ویژه در زمان انتخابات دارد.

در بخشی از این نامه به تهدیداتی که علیه روزنامه‌نگاران در هفته‌های اخیر صورت گرفته اشاره و گفته شده که مقامات امنیتی با برخی روزنامه نگاران تماس گرفته و به آنها هشدار داده‌اند که از نقد ابراهیم رئیسی خودداری کنند. در این نامه بر ضرورت دسترسی آزادانه و بدون فیلترینگ شهروندان ایرانی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان نیز تاکید شده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر در این نامه  به سابقه قطع اینترنت در ایران و مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها مانند توییتر، فیسبوک و تلگرام از جمله در جریان اعتراضات آبان ۹۸، و نیز ناآرامی‌های اخیر در استان سیستان بلوچستان پرداخته شده و به فیلترینگ کلاب هاوس و پیام‌رسان سیگنال اشاره شده است.

در پایان این نامه ، امضا کنندگان از رهبران جمهوری اسلامی خواسته‌اند که دسترسی امن شهروندان به اینترنت را ممکن سازند و به شرکت‌های اینترنتی دستور دهند که در صورت بروز هرگونه اختلال احتمالی در جریان برگزاری انتخابات و اعلام نتایج، به صورت عمومی درباره اختلال و ریشه آن اطلاع‌رسانی کنند.

علاوه بر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، شماری از نهادهای ایرانی مدافع حقوق بشر نیز این نامه سرگشاده را امضا کرده‌اند؛ از جمله: بنیاد عبدالرحمن برومند، بنیاد سیامک پورزند، آرتیکل ۱۹، مرکز حقوق بشر در ایران، دیده‌بان حقوق بشر، فعالان حقوق بشر در ایران و اتحاد برای ایران.