گروه هفت برای تولید واکسن و تسریع روند توزیع یک میلیارد دوز واکسن در کوتاه مدت متعهد شدند

خبرگزاری “رویترز”،گزارش داد که  کشورهای گروه هفت، ضمن تعهد به ارائه یک میلیارد دوز واکسن ضد کرونا به کشورهای فقیر که هنوز روند اقدامات واکسیناسیون در آنها کند است، طرحی را برای جلوگیری از بیماری‌های همه‌گیری در آینده به تصویب رساند.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن را خبرگزاری «بلومبرگ»، منتشر کرد، رهبران گروه هفت متعهد شدند که حداقل یک میلیارد دوز اضافی واکسن را طی سال آینده برای کشورهای فقیر فراهم کنند.

کشورهای عضو “گروه هفت”، در بیانیه پایانی خود به دادن مجوزهای غیر انتفاعی برای تولید واکسن و تسریع روند توزیع واکسن در کوتاه مدت متعهد شدند.این کشورها به ارائه حداقل یک میلیارد دوز و افزایش توانایی تولید واکسن کرونا متعهد شدند.

در بیانیه نهایی آمده است: «همه تعهدات گروه هفت از ابتدای شیوع بیماری در مجموع ارائه بیش از دو میلیارد دوز واکسن بوده است. گروه هفت همچنین به تعهداتی که در آخرین جلسه گروه هفت که شامل فراهم کردن یک میلیارد دوز در سال آینده ۲۰۲۲ پایبند بوده است».

در پایان این بیانیه آمده است :  «ما همچنین خواستار یک پژوهش و بررسی و به‌موقع، شفاف، مبتنی بر آراء متخصصان و بر پایه علم در مورد بیماری کووید-۱۹ و ریشه‌های این همه گیری از جمله گزارش تخصصی چین هستیم».

از سوی دیگر، رهبران قدرت‌های بزرگ گروه هفت، روز یکشنبه در سومین و آخرین روز نشست خود در بریتانیا، به بررسی وضعیت اضطراری آب و هوا پرداخته و اعلام کردند که برای بازگرداندن شرایط جهان به روند طبیعی پس از بحران کرونا  عزم خود را جزم خواهند کرد.

این گروه همچنین از اتحاد و انسجام خود برای مقابله با چالش‌های چین و روسیه خبر داد.

تحلیلگران می‌گویند اگر چه این نشست یک اجماع کلی از اتفاق نظر اعضای آن را نشان می‌داد اما اختلافات بین اروپایی‌ها و بریتانیایی‌ها درباره «برگزیت» و پرونده پیچیده ایرلند شمالی همچنان آشکار شده بود.

گفته شده است که این نشست در واقع اتحاد بریتانیایی‌ها، فرانسوى‌ها، آلمانی‌ها، ایتالیایی‌ها، ژاپنی‌ها و کانادایی در برابر مسکو و پکن است.