گزارش افشا شدۀ سازمان برنامه و بودجه: ورشکستگی رژیم حتمی است. دولت ۳۲ برابر بودجه سالانه بدهی دارد

انتشار افشاگرایانه یک گزارش رسمی سازمان برنامه و بودجه، که به موجب آن رژیم ایران به آستانه ورشکستگی مطلق اقتصادی رسیده است، امروز (یکشنبه) جنجال بزرگی در ایران برانگیخت و مقامات دولتی طبق معمول ادعا کردند که این گزارش جعلی است و چنین مطالبی در گزارش سازمان برنامه و بودجه قرار نداشته است.

گفته شده که این گزارش در خردادماه امسال و کمی پیش از پایان دوران ریاست جمهوری حسن روحانی ارائه شده و در آن آمده است که اگر تحریم های اقتصادی آمریکا ادامه یابد، ورشکستگی مالی رژیم ایران قطعی خواهد بود و نرخ دلار آمریکایی به ۲۸۴ هزار تومان در شش سال دیگر خواهد رسید. در این گزارش آمده است که در صورت ادامه تحریم ها، تا سه سال دیگر ورشکستگی رژیم حتمی خواهد بود.

دولت رئیسی در واکنشی که امروز انتشار داد، این آمار و ارقام پیش بینی شده را نادرست و جعلی خواند. دولت جدید هنوز ارزیابی خود را درباره آینده اقتصادی ایران ارائه نداده، ولی برخی کارشناسان اقتصادی ارزیابی می کنند که حتی اگر تحریم های آمریکایی برداشته شود، ورشکستگی اقتصادی رژیم حتمی خواهد بود.

در گزارش سازمان برنامه و بودجه، بر اساس متنی که روز گذشته (شنبه) در برخی رسانه های تهران افشاگری شد، آمده است که با ادامه وضع اقتصادی کنونی، میزان بدهی دولت به بانک مرکزی به نیمی از میزان تولیدات ناخالص ملی در ظرف یک سال می رسد و دولت را به آستانه ورشکستگی حتمی می رساند.

در ادامه گزارش آمده است که اگر تحریم های آمریکایی همچنان ادامه یابد، میزان بدهی دولت به بانک مرکزی (یعنی چاپ اسکناس بدون پشتوانه) به یک و نیم برابر میزان تولیدات ناخالص ملی خواهد رسید که مصداق کامل ورشکستگی مالی در جهان اقتصاد تلقی می شود.

در حال حاضر افزایش چاپ اسکناس توسط دولت، برابر سی درصد از تولیدات ناخالص ملی است. بانک جهانی نیز در آخرین گزارش خود ارزیابی کرده بود که چاپ بی رویه اسکناس توسط دولت، به ۳۶ درصد ار تولیدات ناخالص ملی رسیده است، که مقایسه با سال پیش از آن، بیش از دو برابر شده است.

در آخرین برآورد صندوق بین المللی پول آمده است که جمع بدهی های رژیم ایران به ۲۲۷ میلیارد دلار است که اگر بر اساس نرخ دلار آزاد محاسبه گردد، به پنج برابر کل بودجه یک ساله دولت می رسد. و اگر بر حسب نرخ دلار دولتی، یعنی ۴۷۰۰ تومانی محاسبه شود، به ۳۲ برابر می رسد. این  ارزیابی می تواند مصداق کامل ورشکستگی اقتصادی باشد.

به سخنی دیگر، اگر بدهی های دولت به بانک مرکزی، یعنی چاپ بی رویه اسکناس را ملاک قرار دهیم دولت به اندازه ۳۲ سال بودجه خود، به بانک مرکزی بدهی دارد.