گزارش تحلیلی؛ آیا ایران، اسرائیل و جهان، تا ابد درگیر نبرد با ویروس کرونا خواهند بود؟

بیش از یک سال از هنگامی که ویروس کرونا از چین به سراسر جهان سرایت کرد می گذرد و علیرغم تلاش بین المللی برای مقابله به آن، کرونا نه تنها همچنان حضور دارد، بلکه انتشار گونه جدید آن موسوم به دلتا، جهانیان را با نگرانی‌های بیشتری روبرو ساخته و اسرائیل نیز ناچار شده به مقررات سختگیرانه پیشین باز گردد.

پزشکان و ویروس شناسان اسرائیلی، هنوز می‌گویند که از ماهیت و شیوه رفتاری کرونا آگاهی کافی ندارند و از این رو، هنوز شیوه موثری برای متوقف ساختن آن یافت نشده است.

باید توجه کرد که هنوز حتی سخن از یافتن دارویی نیست که بیماری خطرناک و کشنده موسوم به کووید-۱۹ را درمان کند، بلکه هنوز تلاش در مرحله ایجاد مصونیت، به هدف جلوگیری از ابتلا می‌باشد.

نه تنها در اسرائیل، موارد ابتلا به حدی بالا رفته که از امروز (یکشنبه) یک رشته از محدودیت‌هایی که از چندین ماه پیش باطل شده بود، باز می‌گردد، بلکه ترزیق دوز سوم واکسن نیز به سرعت ادامه دارد و همزمان، شمار مبتلایان و تعداد جانباختگان همچنان رو به بالا می‌باشد.

در ایران، گسترش کرونا، به صورت فاجعه باری در آمده و ابراز نگرانی می‌شود که به زودی شمار روزانه جانباختگان، چهار رقمی شود.

در همان حال که ندانم‌کاری مقامات مسئول در ایران هر روز بر شمار قربانیان می‌افزاید، هنوز هم امیدواری به واکسیناسیون همگانی وجود ندارد و همزمان، سودجویان حکومتی برای تزریق واکسن، بازار سیاه به وجود آورده‌اند و سودهای کلانی به جیب می زنند.

ولی در ایالات متحده نیز خطر همچنان در حال گسترش است و شمار روزانه مبتلایان، به ویژه در ایالت کالیفرنیا یک بار دیگر به اوج می‌رسد.

همچنین در کشورهایی مانند مالزی، تایلند و فیلیپین، اوضاع روز به روز وخیم تر می‌گردد.
پزشکان اسرائیلی می‌گویند نگرانی در آن است که این ویروس تا کنون چند بار جهش یافته و گونه‌های جدیدی به وجود آمده که میزان کارآیی واکسن‌های موجود را زیر سئوال می‌برد. چنین چالشی به آسانی قابل عبور نخواهد بود.

«کابینه مبارزه با کرونا» در اسرائیل، قرار است امروز (یکشنبه) درباره برقراری دوباره محدودیت های سخت، تصمیماتی بگیرد. ولی اکثر کارشناسان، استفاده از شیوه قرنطینه را نفی می‌کنند و آن را برای پایان بخشیدن به افزایش ابتلاها کافی نمی‌دانند. آن‌ها ارزیابی می‌کنند که محبوس ساختن مردم در خانه‌هایشان، موجب توقف کامل ابتلا نخواهد شد و زیان مالی و اجتماعی آن بسیار سنگین است. از دید آن‌ها، برقراری محدودیت‌های اجتماعی و حفظ فاصله بین افراد، می تواند تا حدودی کارا باشد.

در اسرائیل تزریق دوز سوم واکسن از این جهت توصیه شده که پژوهش‌های کارشناسان اسرائیلی ثابت کرده که واکسن‌های موجود، هر ماه پنج درصد از کارآیی و مقابله با ویروس را از دست می‌دهند و دوز سوم می‌تواند مصونیت بدن را برای مدتی بیشتر بالا ببرد.

بسیاری از کشورها هنوز تزریق دوز دوم را به انجام نرسانده‌اند و از این نظر، استفاده از دوز سوم، هنوز در آن کشورها مطرح نشده است.