گزارش دوم رویترز از اعتراضات در ایران:تظاهرکنندگان همچنان تصاویر خامنه ای را سوزانده و نام رضا پهلوی پسر پادشاه سابق ایران فریاد می زنند

خبرگزاری رویترز در دومین گزارش مشروح خود از اعتراضات مردمی در ایران می نویسد که بر پایه ویدیوهایی که در شبکه های اجتماعی گزارش یافته مردم معترض در شهرهای مختلف همچنان دست به اعتراض زده و تصاویر علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را می سوزانند و شعار می دهند که ما حکومت ملایان را نمی خواهیم و در مقابل نام رضا پهلوی پسر پادشاه سابق ایران را فریاد زده و خواهان بازگشت او هستند.

رویترز در ادامه نوشت:با توجه به پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نیروهای امنیتی رژیم ایران  برای متفرق کردن معترضان ضد دولتی در چندین استان، گلوله‌های مستقیم و گاز اشک‌آور شلیک کردند، زیرا اعتراضات ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی همچنان گسترش یافته است.

ایرانی‌ها هفته گذشته پس از کاهش یارانه‌های غذایی که باعث شد قیمت‌ها تا سیصد  درصد برای برخی از اقلام خوراکی مانند: آرد افزایش یابد، به خیابان‌ها آمدند.

اعتراضات به سرعت سیاسی شد و معترضان خواستار پایان دادن به جمهوری اسلامی شدند که یادآور ناآرامی‌های سال نود و هشت بود که به دلیل افزایش قیمت سوخت آغاز شد.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است که رضا پهلوی در پیامی ویدئویی در حساب کاربری خود در توییتر، خواستار اتحاد ایرانیان «برای ایران آزاد» و نجات ایران گردید. او همچنین به خانواده‌های «کشته‌شدگان در جریان ناآرامی‌ها» تسلیت گفت.

تصاویر رسانه‌های اجتماعی که توسط رویترز تایید نشده نشان می‌دهد حداقل شش نفر در روزهای گذشته کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. هیچ آمار رسمی در مورد تعداد کشته شدگان وجود ندارد.

روز پنجشنبه، تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، درگیری های شدید را در شهرهایی از جمله فارسان در مرکز ایران نشان داد، جایی که پلیس ضد شورش به سمت تظاهرکنندگان گلوله های مستقیم شلیک کرد. در شهرکرد و هفشجان نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و قمه استفاده کردند.

تظاهرکنندگان در جنوب شهر دزفول در یک ویدئو شعار می دهند: «نترسید، نترسید، ما همه  با هم هستیم».

بر اساس آمارهای رسمی، تقریبا نیمی از جمعیت ۸۵ میلیونی ایران زیر خط فقر زندگی می کنند. همراه با افزایش تورم، بیکاری فزاینده، بی ارزش شدن پول ملی و فساد دولتی، تحریم های ایالات متحده باعث فلج شدن بیشتر اقتصاد شده است.

دولت هفته گذشته وجود اعتراضات را پذیرفت اما آنها را تجمعات کوچک توصیف کرد. رسانه های دولتی ایران هفته گذشته از دستگیری “ده ها تن از آشوبگران و تحریک کنندگان” خبر دادند.

حاکمان و رهبران رژیم  ایران از احیای تظاهراتی که در سال نود و هشت  که خونین‌ترین تظاهرات در تاریخ جمهوری اسلامی بود هراس دارند، اگرچه مقامات آمار کشته شدگان را در آن زمان سیصد تن  گزارش دادند اما  بر اساس گزارش عفو بین‌الملل و گزارش رویترز بیش از هزار و پانصد تن  در سال نود و هشت جان باختند.

دولت همچنین یارانه کالاهای اساسی از جمله روغن پخت و پز و محصولات لبنی را در اقدامی که تصمیم خود را «توزیع عادلانه» یارانه ها به افراد کم درآمد توصیف کرده است، کاهش داد.

با این حال، به گفته شاهدان و پست های شبکه های اجتماعی، معترضان خواسته های خود را گسترش داده و خواستار آزادی سیاسی بیشتر، پایان دادن به جمهوری اسلامی و سقوط رهبران آن شده اند.